23948sdkhjf

Rederier vil af med forsvarsforbeholdet

Danske Rederier anbefaler danskerne at stemme ja til afskaffelse af forsvarsforbeholdet.

Danske Rederier opfordrer danskerne til at stemme ja til at ophæve det danske forbehold over for EU’s forsvarssamarbejde.

Både for at sikre fred og stabilitet i Europa, men også for at sikre, at Danmark kan påvirke og være med i kommende anti-piratmissioner under EU’s ledelse.

Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.

Når danskerne skal sætte kryds i stemmeboksen første juni, så opfordrer Danske Rederier til, at man sætter krydset ved ”JA” og dermed stemmer for at afskaffe forsvarsforbeholdet.

Det vil nemlig gøre det muligt både at deltage i fremtidige anti-piratmissioner under EU’s ledelse, og samtidig give Danmark mulighed for at sidde med ved bordet og træffe de beslutninger, der kan få stor betydning for freden og stabiliteten i Europa.

- Med Ruslands aggressive invasion af Ukraine har vi desværre fået krig og ustabilitet helt tæt på. Krigens rædsler foregår nærmest i vores baghave, og derfor mener jeg, at enhver tvivl bør være udryddet. Vi må stå sammen og gå helhjertet med i det europæiske forsvarssamarbejde. Med Danmark i hjertet af det sikkerhedspolitiske samarbejde både i Nato og EU står vi stærkere. Det er ikke et enten-eller, men et både-og, siger Anne H. Steffensen.

For Danske Rederier handler afskaffelsen af forsvarsforbeholdet også om, at Danmark uden forbehold ville kunne spille en endnu større rolle i bekæmpelse af pirateri.

Danmark er eksempelvis lige nu afskåret fra at deltage i EU’s anti-piratmissionen ATALANTA, som kører indtil december 2022 på Afrikas østkyst.

- Vi beder vores søfarende sejle i alle afkroge af verdenshavene – også i uroprægede områder, hvor de risikerer at blive taget til fange af pirater. Derfor er det vores pligt at passe ordentligt på dem. Og det gør vi bedst ved også at kunne deltage i fremtidige EU-ledede anti-piratmissioner, hvor NATO ikke kommer til at tage teten, siger Anne H. Steffensen.

FAKTA:

Forsvarsforbeholdet betyder, at Danmark som hovedregel ikke deltager i dele af EU's udenrigs- og sikkerhedspolitik, som påvirker forsvarsområdet.

Danmark er derfor blandt andet afskåret fra at deltage i EU’s anti-piratmissionen ATALANTA, som kører indtil december 2022 på Afrikas østkyst.

Danske rederier sejler blandt andet i områder truet af pirater både øst og vest for Afrika. Tre danske skibe er i løbet af de seneste år blevet angrebet af pirater i Guineabugten.

Danmark er verdens sjettestørste søfartsnation målt på opereret tonnage. Rederierne eksporterede sidste år for 325 milliarder kroner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109