Toldstyrelsen opruster direktionen med erfaren it-ekspert
I starten af april måtte Toldstyrelsen udsætte implementeringen af den sidste halvdel af det nye importsystem, der er et af de mange dele i digitaliseringen af toldbehandlingen i EU, på ubestemt tid.
Det er blot det seneste eksempel på en række alvorlige huller i vejen hen imod en helt digital toldbehandling og toldkontrol i EU.
Det er baggrunden for, at Toldstyrelsen nu har ansat en underdirektør for udvikling, der er en meget solid erfaring med implementeringen af avancerede it-systemer.
Kompleks opgave
Toldstyrelsen er i gang med at udskifte de it-systemer, der ligger bag ved import og eksport af varer til Danmark. Det er en stor og kompleks opgave, og grunden til at Toldstyrelsen nu styrker direktionen med yderligere it-kompetencer.
Langt de fleste af de ca. 20 danske it-systemer, der ligger bag import og eksport af varer skal udskiftes, når nye toldregler fra EU løbende træder i kraft indtil udgangen af 2025.
Den nye underdirektør med ansvar for udvikling Britt Selchau, som har lang ledelseserfaring og dyb indsigt i udvikling og implementering af komplekse it-projekter fra bl.a. Mærsk, Coop og Ørsted.
- Britt Selchau har solid og relevant erfaring med it-udvikling og implementering i store og komplekse organisationer med mange interessenter og kunder. Hun vil derfor bidrage til, at vi kan lykkes med den løbende udvikling og udskiftning af toldsystemerne frem mod udgangen af 2025, siger Toldstyrelsens direktør, Charlotte Møller.
Som underdirektør for udvikling skal Britt Selchau stå i spidsen for Toldstyrelsens arbejde med at udvikle og tage en række nye it-systemer i brug.
Britt har første arbejdsdag onsdag den 15. juni på Toldstyrelsens kontor i Køge.