Fragtfremgang bag nybygning til Scandlines
Færgerederiet Scandlines annoncerede sidste efterår, at rederiet har bestilt en ny emmissionsfri færge til ruten Rødby-Puttgarten. Nu har færgerederiet indført en ny webportal til fragtkunderne.
- Med den øgede kapacitet bliver vi i stand til at efterkomme det stigende behov fra fragtkunder. Alene i 2021 er antallet af fragtenheder steget med 12 procent, sagde Scandlines’ CEO Carsten Nørland, da rederiet annoncerede bestillingen af en ny nul-emissionsfærge sidste år.
Scandlines har indgået kontrakt med det tyrkiske værft Cemre om at bygge en emissionsfri fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2024 og indleder næste generation af skibe på ruten.
Skibet har en kapacitet på 66 fragtenheder, hvilket forøger den aktuelle kapacitet med 23 procent.
Med en overfartstid på en time er færgen emissionsfri. Den kan også fungere som hybridfærge, som det allerede kendes fra Scandlines ruterne mellem Danmark og Tyskland.
Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter. Færgen kan dermed også indsættes som reservefærge, hvis en af de fire dobbeltenderfærger, der i dag betjener ruten Rødby-Puttgarden, er på værft.
Ligesom det kendes fra færgerne på Gedser-Rostock, vil der kunne transporteres lastbiler på både øverste og nederste dæk. Det betyder, at leje 3 i Rødby og leje 1 i Puttgarden skal ombygges, så der også kan lastes lastbiler på øverste vogndæk. Samtidig etableres der et nyt område for lastbiler i terminalen i Puttgarden.
Scandlines udskifter dermed de to ældste skibe i flåden, M/F Holger Danske og M/F Kronprins Frederik.
Ny fragtportal
Scandlines lancerede i slutningen af februar 2022 en ny webportal til færgerederiets fragtkunder. Den nye digitale fragtindgang skal sikre Scandlines stigende antal fragtkunder endnu bedre og mere brugervenlig adgang til informationer og bookning af fragter.
I 2021 leverede fragtforretningen imponerende vækstrater på 12 procent. Antallet af transporterede fragtenheder ligger således højere end i både 2020 og 2019 og endda også et par procentpoint højere end i 2018, der var det hidtidige rekordår.
Med det nye fragt-website bliver det endnu lettere for fragtkunderne at booke overfarter samt at finde relevant information om Scandlines’ ruter, virksomhedens mål om emissionsfri færgedrift og meget andet, som fragtkunderne har savnet på det tidligere website.
- Vi kan nu tilbyde vores fragtkunder et moderne og overskueligt website med direkte adgang til webbooking som et elektronisk alternativ til EDI og Scandlines Freight-app’en, fortæller Gerald Lefold, Managing Director Freight Sales hos Scandlines.
- Vores fragtafdeling tilbyder naturligvis fortsat booking via telefon og e-mail.
Gerald Lefold siger om anskaffelsen af den nye emissionsfrie færge:
- Vi forventer, at den positive udvikling i denne del af vores forretning fortsætter. Og vores fragtkunder stiller i højere og højere grad krav om, at transporten er så bæredygtig som muligt. Det krav vil vi gerne opfylde, uddyber Gerald Lefold. /Smir