23948sdkhjf

Stena Line flytter fra Gøteborg-terminal

Rederi, by og havn er enige om en udflytning af aktiviteter til Arendal.

Stena Line og Gøteborg Havn har underskrevet en aftale, der betyder, at der skal arbejdes på at finde en ny placering til færgeselskabets terminaler og havnedrift i Arendal. Ambitionen er at kunne styrke Gøteborg som et bæredygtigt nordisk fragtknudepunkt og den fælles vision om bæredygtig skibsfart og havneforvaltning og gavne kommunens planer om at udvikle en tæt blandet by langs flodbredderne. Det er tanken, at Stena Line senest 1. januar 2027 skal kunne indgå en 25-årig lejeaftale i Arendal.

Stena Line og Gøteborg Havn vil samarbejde om at muliggøre flytning af Stena Lines terminaler og havnedrift fra det centrale Gøteborg til Arendal fra 2027. En ny færgeplacering skal fremme Stena Lines betingelser for at vokse og gennemføre fremtidige investeringer for at opfylde målsætningen om en helt fossilfri drift i 2050. Det giver samtidig muligheder for at flytte tung trafik ud af byen og gavner Gøteborg Kommunes byudviklingsplaner, lyder det fra parterne.

- Vi ønsker at drive udvikling inden for bæredygtig skibsfart og vokse sammen med Gøteborg. Vi går positivt ind i diskussioner om en ny placering af vores havn og vores terminaler, fordi vi tror på, at det kan give både os og branchen mulighed for at øge forandringstempoet, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line.

Stena Line, Gøteborg Kommune og Gøteborgs Havn AB har i mange år haft et tæt og rigtig godt samarbejde, lyder det fra parterne. Aftalerne for de grunde, hvor de danske og tyske terminaler ligger, er tidligere forlænget til 2035. Aftalerne har dog taget højde for en tidligere udflytning, hvis dette ville være påkrævet af byudviklingen, og dette er nu blevet aktuelt som følge af blandt andet beslutning om implementering af Lindholmforbindelsen.

- Efter at havnen har sikret sig grund og aftaler med omkringliggende erhverv, er der nu en passende fysisk placering og en grundlæggende indretning. Hermed har vi sammen skabt forudsætningerne for at kunne komme videre med en kompensationssituation, der gavner Stena Lines drift, som rimer på havnens ambition om at konsolidere havnedriften i yderhavnene og samtidig give byen adgang til centrale områder for byerne. udvikling, siger Elvir Dzanic, administrerende direktør for Port of Gothenburg AB. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109