23948sdkhjf

Kolding Havn løber med en tredjedel af grøn havnepulje

Knap en tredjedel af finanslovens grønne havnepulje går til Kolding Havn.

Kolding Havn har en grøn strategi med det afgørende mål, at havnen er CO2-neutral i 2030. Den måske væsentligste indsats for en endnu mere grøn erhvervshavn i Kolding er etablering af ”landstrøm”, så skibe i havn kan tilsluttes klima- og miljøvenlig strøm fra land og dermed undgå udledning fra skibets egne motorer under opholdet i havnen.

25 mio. på finansloven

På finansloven 2021 var der afsat kr. 25 mio. som tilskud til en fortsat grøn indsats i danske erhvervshavne – elleve havne havde søgt om tilskud fra puljen med forskellige projekter. Derfor var det måske også lidt overraskende at hele 7,2 mio. går til havnen i Kolding – eller næsten en tredjedel af det samlede beløb.

Det skriver Kolding Havn i en pressemeddelelse.

Transportministeren på besøg

På selv samme dag, som bevillingen blev offentliggjort, mødte transportminister Benny Engelbrecht op på havnen for at ønske til lykke med det grønne projekt og tilskuddet fra finansloven.

Projektet på havnen

Kolding Havn har været ihærdig med ansøgningsprocessen, hvor havnens Teknik- og Miljøansvarlige Niels-Christian Porskjær, i samarbejde med COWI, har stået for ansøgningen, som er ganske kompleks.

Formanden for havnebestyrelsen Tobias K. J. Jørgensen siger om projektet med landstrøm:

- Det er et vigtigt strategisk skridt for Kolding Havn, som nu kan realiseres – vi har fra havnens side været meget aktive i denne sag og det har båret frugt, udtaler bestyrelsesformanden og fortsætter:

- Vi har allerede en udvidet strømforsyning til havnen på tegnebrættet – foruden landstrøm til skibe arbejder vi også med en generel elektrificering, hvor f.eks. havnens store kraner efterhånden udskiftes til el-drift. Det er ikke nogen ”gavebod” med de 7,2 mio. kr. – det forpligter havnen til at realisere projekter, som samlet kan løbe op i 15 - 20 mio. kr. over de næste par år.

Realisering fra 2022

Havnen er allerede i gang med den endelige udformning af de store el-projekter og fra næste år kan realisering af projekterne påbegyndes – til glæde for det lokale miljø med stærk reduktion af udledning fra skibenes motorer af CO2, SO2 og NOx når de er i havn.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11