Klimakrav ved udbygning af Fynske Motorvej
Når entreprenørerne arbejder med udbygningen af Fynske Motorvej for Vejdirektoratet, skal de samtidig for de enkelte produkter, som anvendes ved byggeriet, dokumentere klima- og miljøaftrykket for produktet. Som led i et pilotprojekt har Vejdirektoratet nemlig indført særlige krav om dette i udbudsfasen. Denne dokumentation skal bruges som grundlag for at kunne opstille krav til klima- og miljøaftrykket for de kommende anlægsprojekter.
- Når vi taler om den grønne omstilling af transportsektoren, så handler det ikke kun om vores biler, busser og tog. Det handler også om, hvordan vi bygger vores veje, stier og broer – og hvordan vi i de processer bliver bedre til at anlægge ny infrastruktur, som ikke belaster klimaet yderligere. Det er derfor meget positivt, at Vejdirektoratet afprøver nye metoder til at finde løsninger, der kan lempe klima- og miljøaftrykket allerede i udbudsfasen, så vi så hurtigt som muligt får afklaret, hvor og hvordan vi kan reducere CO2-udledningen. Det bliver et spændende pilotprojekt at følge, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Ministeren bliver suppleret af områdechef Gert Ahé fra Vejdirektoratet:
- Vi arbejder i Vejdirektoratet i disse år målrettet på at udvikle metoder til at indbygge specifikke klimakrav i vores anlægsprojekter, ikke mindst med tanke på de mange store vejprojekter, som vi skal gennemføre i de kommende år. Nu gennemfører vi dette pilotprojekt på Fynske Motorvej, og det giver os forhåbentlig rigtig gode erfaringer, som vi kan bygge videre på, siger han.
Helt konkret handler det om, at Vejdirektoratet har indarbejdet krav til særlige miljøvaredeklarationer i udbudsmaterialet. Ud over at få erfaringer med anvendelse af disse deklarationer er det lige så vigtigt for pilotprojektet at få en base-line for materialernes klimaaftryk til brug på fremtidige anlægsprojekter, så der er noget at måle op imod, lyder det.
På udbygningen af Fynske Motorvej skal entreprenøren M. J. Eriksson aflevere disse miljøvaredeklarationer på de anvendte byggematerialer. Dermed skal entreprenøren dokumentere den samlede miljøpåvirkning for de byggematerialer som indbygges i projektet.
Der indgår værdier for en lang række miljømæssige påvirkninger i én EPD, herunder CO2-emissioner, og EPD’en er udarbejdet efter den europæiske standard. Og Gert Ahé fra Vejdirektoratet ser brugen af EPD´er som et led i en større indsats for en grøn omstilling af Vejdirektoratets aktiviteter i bygge- og anlægssektoren.
- I Vejdirektoratet reducerer vi på flere fronter den klima- og miljøpåvirkning, der er i forbindelse med vores arbejde. Det sker i lyset af Regeringens mål om en CO2-reduktion på 70 procent i 2030. Det er mange forskellige indsatser – store som små - der skal bidrage til den reduktion i Danmark blandt andet også vores entreprenører. Vi har løbende været i dialog med brancherne om krav til EPD’er, og vi ser i stigende grad tilslutning til, at vi sammen lykkedes med dette. Vi er indtil videre meget positive over for, hvad vi har modtaget og de tilbagemeldinger vi får, siger han. /anga.