DTL: Ny PostNord-fredning er pinlig
Et politisk flertal i Folketinget vil igen forlænge støtten til PostNord, denne gang frem til og med 2022. Støtten skal sikre, at PostNord i Danmark kan opfylde selskabets befordringspligt for brevpost.
Forliget vækker skarp kritik fra DTL – Danske Vognmænd, der mener at de fortsatte subsidier til det statsejede logistikselskab er en farce, som koster skatteyderne og de selvstændige vognmænd dyrt.
Det skriver DTL – Danske Vognmænd i en kommentar til den politiske aftale.
Den frie konkurrence suspenderes endnu engang – når det kommer til spørgsmålet om PostNord. DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør kalder endnu en forlængelse af PostNord-aftalen om støtte for ”pinlig”.
-Jeg synes det er pinligt for partierne bag aftalen, når de bare forlænger verden med brædder, siger Erik Østergaard.
-Når man læser Transportministeriets pressemeddelelse, synes den underliggende argumentation at være, at da der i næsten 400 år har der været et dansk postvæsen, så må det da nok kunne få lov at humpe på krykker et par år endnu.
Bunden politisk opgave
- Ikke-beslutningen om en forlængelse af PostNord-aftalen til og med 2022 er bare den seneste af mange udskydelser, af hvad man eller skulle mene var en bunden politisk opgave: At finde en fremtidssikret, langsigtet og økonomisk bæredygtig konstruktion for PostNords opgaver – vel at mærke uden at det skal være på bekostning af hverken skatteydere eller af de selvstændige vognmænd, som i dag slås med unfair konkurrence fra PostNord, fortsætter Erik Østergaard og tilføjer:
-Jeg er fuldstændig klar over, at der er en række dilemmaer og ingen enkle løsninger på problemet. Men de tilbagevendende ikke-løsninger og forlængelser af statsstøtte sender et signal til vognmandsbranchen, om at man ikke tager kritikken af markedssituationen alvorligt. Det er langt fra tilfredsstillende, siger DTL-direktøren, som dog hæfter sig ved at aftalen er smal.
- Det er trods alt positivt, slutter Erik Østergaard. /Smir