23948sdkhjf

Danske Speditørers generalforsamling

Danske Speditører afholdt endnu en virtuel generalforsamling.

Den 11. maj 2021 afholdte Danske Speditører brancheforeningens årlige generalforsamling - igen i år foregik online.

Danske Speditørers landsformand, Jesper Petersen, aflagde årsberetningen, hvorefter årsregnskabet blev præsenteret.

Både Danske Speditørers formanden og bestyrelsesmedlemmer blev på generalforsamlingen genvalgt til en ny periode.

Formanden fortalte, at branchen melder, at det går udemærket trods coronakrisen, men at enkelte segmenter lider under nedlukning af samfundet.

Benspænd for grønnere logistik

Jesper Petersen fortæller desuden i sin beretning at der i årets løb er kommet en række nye regler på vejtransportområdet, blandt andet krav til minimumslønninger ved cabotage.

- Vores kritik har lydt på, at projektet er endt helt skævt i forhold til det egentlige formål, siger Danske Speditørers bestyrelsesformand og uddyber kritikken.

- Meningen med det hele var fra starten at finde frem til, hvordan man kan undgå sager med lastbilchauffører, der aflønnes med en uanstændig lav løn og hvordan man kunne håndtere den slags sager, hvis de måtte opstå. Selv beskæftigelsesministeren har erkendt, at dette formål ikke er opfyldt, sagde Jesper Petersen og tilføjede:

- Regeringens initiativ vil gøre transporten dyrere - og dermed risikere at påvirke dansk erhvervslivs konkurrencekraft i negativ retning. Det vil klimamæssigt også være problematisk, at regeringen tager initiativ til et indgreb, der reelt vil reducere udenlandsk cabotage til det rene ingenting. Resultatet bliver tomkørsel og unødig CO2-udledning, sagde Jesper Petersen

Flere grønne benspænd

Danske Speditører konstaterer, at de samme toner går igen, når det gælder EU-Vejpakken og kravet om lastbiler skal "return to home" hver 8. uge. Et forslag som foreningen mener vil føre til unødig og klimaskadelig tomkørsel.

Jesper Petersen kommenterede også på et af regeringens klimapartnerskaber, som Danske Speditører var med i.

Regeringens resultat var dog skuffende, da det ikke indeholdt initiativer, der kunne gøre branchen grønnere - til gengæld lagde de op til afgifter, der ikke understøtter en grøn omlægning til mindre CO2-belastende drivmidler.

Infrastrukturen

Også infrastrukturforhandlingerne på Christiansborg – der blev skudt i gang med præsentationen af regeringens infrastrukturplan – fik et par ord med på vejen i formandsberetningen.

- Vi i branchen har brug for langsigtede konkrete initiativer, der kan optimere logistikken, gavne klimaet og samtidigt forbedre vilkårene for transportvirksomhederne.

Brexit

Sidst men ikke mindst var Brexit også en del af årets beretning, hvor formanden uddelte en stor tak til Danske Speditørers specialforening for Told, EKFT, og ikke mindst fagudvalgene for told og vej, der på branchens vegne har arbejdet for at sikre information til medlemmerne.

Efterfølgende var der et indlæg: Fremtidens bæredygtige transport – udfordringer og muligheder ved Kristian Reinau fra Aalborg Universitet. Han gav et lille overview af sit syn på fremtidens logistik mht. collaborative logistics og IOT.

Danske Speditører noterer, at den virtuelle generalforsamling forløb efter planen. Men foreningen glæder sig til at se medlemsvirksomhederne til en rigtig generalforsamling næste år.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11