Scania presset af høj efterspørgsel
Over 9.000 tunge danske lastbiler svarende til 28 procent af den tunge danske vognpark må ikke køre i de større byer efter nytår, hvor kravene i miljøzonerne i de store byer skærpes. Derfor er efterspørgslen efter nye lastvogne øget.
Men en kombination af faktorer gør, at det er en udfordring af følge med efterspørgslen. Det betyder, at den svenske lastvognsproducent Scanias produktionsapparat er presset til det yderste.
Det skriver Scania i en pressemeddelelse.
I sensommeren sidste år var udsigterne for transportbranchen noget dystre. Der herskede stor usikkerhed lokalt og globalt, grundet påvirkningen fra coronapandemien, hvorfor Scanias salgsprognoser for 2021 var forsigtigere end tidligere.
Godstransportsektoren fik dog mere travlt end de fleste havde turdet håbe på, hvilket har skabt langt højere efterspørgsel på bl.a. lastbiler, end producenterne havde ventet.
Elektronikkomponenter
Dette har medført, at hele branchen og ikke mindst underleverandører til hele bilindustrien ikke har kunnet følge med, da det pt. er en udfordring ikke mindst at skaffe elektronikkomponenter til produktionen.
For transportørerne kan den forsinkede leveringshastighed af lastbiler skabe problemer, grundet de nye dansk miljøzone-krav der træder i kraft 1. januar 2022, som i princippet kræver Euro6 ved kørsel i større danske byer, hvorfor mange transportører har behov for udskiftning af ældre lastbiler.
Scania kan stadig levere nye chassiser til ultimo oktober – men er man på udkig efter en V8-model er leveringen nu på den anden side af årsskiftet. /Smir