23948sdkhjf

Fordele på stribe

Vejdirektoratet udskifter vejstriber på en række statsveje.

I de kommende år udskifter Vejdirektoratet løbende vejstriberne - de vognbanelinjer, der adskiller kørersporene - på statsvejnettet med en ny form for striber, der er markant nemmere at se i mørke og vådt vejr.

- De nye vejstriber er lavet på en måde, der gør dem mere synlige i lyset fra billygterne, når det er mørkt og regnvejr, siger Michael Ruben Anker Larsen fra Vejdirektoratet.

- Det vil forhåbentlig øge trygheden hos trafikanterne, samtidig med at det forbedrer fremkommeligheden og sikkerheden ude på vejene.

Hemmeligheden bag de nye vejstriber er, at de ikke udgøres af én sammenhængende linje som de nuværende. I stedet er de opbygget af en masse små dråbe- eller perleformede markører, der tilsammen udgør en vejstribe.

Disse små markører er anbragt forskudt i forhold til hinanden, hvilket betyder at væde og regnvand lettere driver bort fra dem, samtidig med at de fremtræder tydeligere i billygternes skær.

Vejstriberne er udviklet i et samarbejde mellem vejafmærkningsentreprenør Eurostar Danmark, vejafmærkningsproducenten Geveko Markings og Vejdirektoratet.

De er i de seneste par år blevet testet på Vejdirektoratets teststrækning ved Gørlev i Nordvestsjælland, hvor den nye stribetype viser gode resultater i forhold til synlighed.

- Og det har en kæmpe betydning. Dels fordi trafikanterne føler sig mere trygge, når de bedre kan se striberne, og dels fordi trafikanterne dermed lægger sig mere hensigtsmæssigt på vejbanen. Når trafikanterne ikke kan se striberne, har de nemlig en tendens til at lægge sig helt ud i kantlinjen. Det går ud over fremkommeligheden og øger risikoen for kødannelser og uheld, siger Michael Ruben Anker Larsen.

De nye vejstriber vil blive udlagt, når Vejdirektoratet udskifter slidlag eller genmarkerer vejstriber. Det betyder, at alle vejstriber på hele motorvejsnettet vil være udskiftet i løbet af 5-8 år. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11