Grønnere asfalt over Fyn
Mandag den 17. maj går asfaltmaskinerne i gang med at lægge klimavenlig asfalt på Fynske Motorvej mellem Odense V og Gribsvad. Vejarbejdet vil vare i cirka otte uger og bliver afviklet i både dag- og nattetimerne. Den klimavenlige asfalt skal være med til at reducere CO2-udledningen fra trafikken.
Udbygning af den cirka 12 km lange strækning mellem Odense V og Gribsvad fra fire til seks spor blev afsluttet i december 2020, og nu skal køreoplevelsen forbedres med det sidste lag asfalt.
- Udbygningen af motorvejen på etapen mellem Odense V og Gribsvad gøres nu helt færdig med det sidste slidlag, der får kørekomforten i top. De seneste seks måneder har trafikanterne kørt på en noget ujævn belægning. Det råder vi bod på over de kommende to måneder, hvor vi udlægger en klimavenlig belægning, siger Robin Højen Madsen, projektchef i Vejdirektoratet.
Trafikomlægningen forud for asfaltarbejdet udføres i dagene op til Kr. Himmelfart, og det kommer til at påvirke rejsedagene i forbindelse med Kristi himmelfartsferien. I dagtimerne vil der være to spor med 80 km/t. I aften og nattetimerne (mellem kl. 19 – 05), hvor arbejdet primært udføres, bliver der ét spor farbart og 80 km/t. Der bliver færre kørespor og lavere hastighed.
Klimavenlig asfalt
På Fynske Motorvej benytter Vejdirektoratet klimavenlig asfalt, der vil være med til at reducere CO2-udledningen fra trafikken og dermed bidrage til en grønnere vejtransport. Den klimavenlige asfalt har en glattere overflade og skaber mindre rullemodstand.
- Mindre rullemodstand reducerer bilernes brændstofforbrug og dermed CO2-udledning. Vores beregninger viser, at biler og lastbiler vil bruge cirka 1,2 procent mindre brændstof, når de kører på veje med klimavenlig asfalt. Det lyder ikke af meget for den enkelte, men når det lægges sammen for alle trafikanter, bliver det til en stor CO2 besparelse, siger Robin Højen Madsen.
Vejdirektoratets foreløbige resultater viser, at den klimavenlige asfalt også har en positiv effekt i forhold til reduktion af støjen fra vejtrafikken. Det er dog for tidligt at se, hvor stor en støjreduktion der vil være på længere sigt, da det er et nyt produkt.
Asfaltarbejdets udførelse
I uge 19 mellem den 9.–16. maj går Vejdirektoratets entreprenør i gang med det forberedende arbejde til en trafikomlægning. Der etableres overledninger, og vejen stribes om, så trafikken kan samles i den ene side af motorvejen, når asfaltmaskinerne skal i gang.
Der bliver to spor i hver retning i dagtimerne og et enkelt spor i aften- og nattetimerne. Hastigheden sættes ned til 80 km/t.
Arbejdet er delt i to deletaper. Arbejdet starter i vest og arbejder sig mod øst på de første 7 km. Her samles al trafik først i motorvejens nordlige side, mens den modsatte side asfalteres. Når denne side er færdig, flyttes trafikken til motorvejens sydlige side. Dette arbejde udføres i dagtimerne og kommer til at tage cirka en måned i alt.
Den resterende strækning ind til Odense V udføres som natarbejde. Hastigheden vil være 80 km/t døgnet rundt, men asfaltmaskinerne vil kun arbejde i aften-, natte- og de tidlige morgentimer, hvor trafikken samles på én og samme side af midterautoværnet.
Meget vejarbejde på Vestfyn
På strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad er Vejdirektoratets entreprenør godt i gang med sideudvidelsen, så der også her bliver seks spor. Når asfaltarbejdet går i gang, vil der samlet være vejarbejde på cirka 24 km af motorvejen.
- De kommende måneder kan turen over Vestfyn godt komme til at føles som ét langt vejarbejde. Vi er i gang med udbygningen på én strækning, mens vi på det næste lange stykke udlægger asfalt. Vi arbejder på mange kilometer, men vi forsøger at tage mest muligt hensyn til trafikanterne i vores planlægning af arbejdet, siger Robin Højen Madsen.
Vejdirektoratet forventer, at asfaltarbejdet er afsluttet i juli. /anga.