23948sdkhjf

Grøn banetransport mellem Danmark og Sverige

DB Cargo Scandinavia udvider engagementet i Skandinavien med ny shuttle.

DB Cargo Scandinavia lancerer nu Scandinavian Rail Shuttle og tilbyder ny grøn transportmulighed mellem Sverige og Danmark.

Tirsdag den 10. november 2020 kørte DB Cargo Scandinavia A/S den første Scandinavian Rail Shuttle fra Taulov ved Fredericia til Katrineholm ved Stockholm i Sverige.

Transporten er den første direkte intermodale baneløsning mellem Sverige og Danmark. For kunderne er det nyt, at transporterne nu kan bookes direkte ved DB Cargo Scandinavia A/S, der som selvstændig operatør både har det kommercielle ansvar for bookninger, udlastning og selve transporten.

Transporten, der tager 13 timer og kører i tre rundløb om ugen, er en milepæl for DB Cargo Scandinavia, der i de seneste år har udvidet sit engagement i Sverige. Samtidig er transporten usædvanlig grøn med en CO2-besparelse på op mod 95 procent, hvilket skyldes en kombination af det grønne energimix i det skandinaviske elnet og anvendelsen af moderne elektriske lokomotiver, lyder det fra DB Cargo Scandinavia.

- Det er en transport, vi har startet op med stor stolthed. Med afgang om aftenen og kun 13 timers transporttid er det en attraktiv mulighed for virksomheder for at få transporteret deres varer miljøvenligt og effektivt, siger Thomas Vestergaard, der er Head of International Sales i DB Cargo Scandinavia.

Helt konkret kan Scandinavian Rail Shuttle tage trailere, veksellad og containere, og med op til 38 trailere kan toget blive op til 670 meter langt. Transporten fungerer som en shuttle, som virksomheder kan koble sig på, når de har behovet for det.

- Jernbanen kan tilbyde en grøn transportløsning, og vi kan endda tilbyde et ”Carbon Footprint Certificate”, så vores transportkunder kan dokumentere CO2-besparensen, og dermed den grønne effekt, ved at bruge jernbanen fremfor vejen, siger Thomas Vestergaard.

Fra vej til bane

Brugerne af Scandinavian Rail Shuttle er netop kunder, der flytter fra vej til jernbane, og det er alt fra konsumvarer til Sverige og papir og stål fra Sverige, der transporteres.

- Det er en fleksibel transportløsning, som får kundernes gods frem over natten, og i DB Cargo Scandinavia er vi stolte af at stå for alle dele af den. Vi ser meget frem til at køre mellem Taulov og Katrineholm, og vores folk er helt klar til opgaven, slutter Thomas Vestergaard.

Planen er, at der fra efteråret 2021 kører fem rundløb om ugen. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14