23948sdkhjf

Scania indsætter første el-hybrid sættevognstrækker

El-hybridteknologi egner sig godt til city natdistribution.

Som det første lastbilmærke i Danmark har Scania indsat en fleksibel sættevognstrækker med el-hybridteknologi i sin udlejningsflåde.

Med el-hybrid teknologi kan lastbilen køre op til ti kilometer i træk med ren el-drift. Det gør den mere end velegnet til blandt andet city-distribution om natten takket være meget lavt støjniveau og helt emissionsfri kørsel lokalt.

Lastbilen er en Scania P 320 A 4x2, en toakslet sættevognstrækker, der er udrustet med et lavt placeret CP17 mellemførerhus med perfekt ergonomi for chaufføren til distributionskørsel med hyppige ind- og udstigninger. Det er dog ikke førerhuset, men drivlinen med 320 hk Euro 6-dieselmotor i kombination med en elektrisk motor på 177 hk samt en litium-ion batteripakke, der gør denne distributionsbil til noget helt særligt, siger salgschef Michael Rasmussen fra Scania Danmark i Ishøj.

- Med indsættelse af el-hybrid trækkeren i vores udlejningsflåde fører Scania Danmark igen an i den grønne omstilling af transportsektoren. Scanias el-hybrid trækker kan køres effektivt med stor rækkevidde på diesel til og fra terminalen og ind til bymidten. Dér kan den køre på ren el i tæt bebygget område, og det gør den på en meget brændstoføkonomisk måde. Lastbilens batterier oplades nemlig under kørslen ved at genbruge bremseenergi, der ellers ville gå tabt. Hvis dieselmotoren desuden kører på CO2-venligt og bæredygtigt HVO-brændstof, bliver klimaregnestykket endnu bedre, siger Michael Rasmussen.

JH Transport & Logistics

Første udlejningskunde til el-hybrid trækkeren er JH Transport & Logistics A/S i Brøndby, der har indsat den til distributionskørsel med dagligvarer for Rema 1000 i hovedstadsområdet.

- Vi har allerede en Scania forvogn med hybridteknologi i vores flåde. Den fungerer rigtig fint, så da vi fik muligheden for at leje en Scania trækker med el-hybridteknologi, slog vi til, siger driftsdirektør Ole Clausen fra JH Transport & Logistik A/S og fortsætter:

- Hvis ikke transportbranchen og dens kunder gør noget aktivt for at reducere miljø- og klimabelastningen fra vores transporter, ender det måske med, at vi får køreforbud i de større byer. Danskerne forventer, at der ligger en dagligvarebutik tæt på deres bolig, og samtidig forventer de, at varerne kan distribueres på en klimavenlig og støjfri måde. Derfor er det vigtigt, at vi tester de nye teknologier som el-hybrid, batteri- og senere også brint-lastbiler for at finde fremtidens løsninger. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098