23948sdkhjf

PostNord fylder biodiesel på lastbilerne

Tester HVO100 på to tredjedele af lastbilerne.

PostNord i Danmark tester nu fossilfri biodiesel HVO100 på to tredjedele af sine lastbiler. Det vil sænke bilernes CO2‐udledning med op til 90 procent og dermed bidrage massivt til PostNords grønne omstilling.

‐ Med en målsætning om at være fossilfri transportør i 2030 sætter PostNord retningen for fremtidens logistik. Allerede i 2020 forventer vi at reducere CO2‐udledningen med omkring 2.200 ton alene på grund af skiftet til biodiesel, og hvis det går, som vi forventer, bliver det i 2021 til en besparelse på hele 6.600 ton, siger Jakob Manori, direktør i PostNord Logistics.

Biodieselen leveres af Q8, der står bag udviklingen af Q8 Biodiesel HVO100, og som også leverer de tekniske løsninger.

‐ For at vi skal nå vores mål om at være klimaneutrale i 2045, så kræver det, at vores kunder er med. Derfor er samarbejdet med PostNord omkring deres omstilling fra diesel til vores HVO100 endnu et vigtigt skridt for begge parter, siger Q8’s retail direktør Helle Dahlgren Skov og fortsætter:

‐ Vores ambition er at udvikle produkter og services, der hjælper vores kunder med omstillingen til mere bæredygtig transport. HVO100 er lige nu et interessant produkt i markedet, fordi det er fossilfrit og ret massivt kan reducere CO2‐udledningen i transportsektoren, men også fordi det kan tankes på de fleste virksomheders eksisterende bilflåde, så omstillingen kan ske fra dag til dag.

De over 120 lastbiler, der nu tankes op med Q8 Biodiesel HVO100, kører ud fra PostNords godsterminaler i Fredericia, Aarhus, Aalborg og Køge, og de vil være udsmykket med mærkater med teksten ’Omtanke for en grøn fremtid’. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141