23948sdkhjf

Turbo på særtransporttilladelser, tak

ATL og DI Transport: Politiet skal være hurtigere til at godkende særtransporter.

Politiet er alt for længe om at godkende særtransporter øst for Storebælt. En ændret procedure har ført til, at der er opstået en prop i systemet. Ventetiden er et alvorligt problem for virksomhederne, og der skal snarest muligt findes en løsning, mener ATL og DI Transport.

Ventetiden på at få godkendt en særtransport er især problematisk øst for Storebælt. Men virksomheder på Sjælland har ikke mulighed for at søge tilladelse vest for Storebælt. Den aktuelle ventetid svækker derfor de østdanske virksomheders konkurrenceevne.

- Vi har bedt rigspolitiet om et møde hurtigst muligt, så vi kan finde en løsning på problemet. Det har store konsekvenser for transportbranchen og erhvervslivet generelt, at det ikke er muligt at få en godkendelse til at køre særtransport inden for få dage, siger Lars William Wesch, direktør i ATL – Transportens Arbejdsgivere.

Giv opgaven til Færdelsstyrelsen

Normalt går der få dage fra virksomhederne søger om en tilladelse til at køre særtransport, til godkendelsen er modtaget. Men i øjeblikket er ventetiden væsentligt længere.

Michael Svane fra DI Transport opfordrer politiet til hurtigst muligt at få løst de akutte problemer. Men på lidt længere sigt skal man kigge på hele processen, når der gives tilladelse til at køre særtransport.

- I forbindelse med den kommende politireform, skal man flytte særtransporttilladelserne fra politiet til Færdselsstyrelsen. De har ekspertisen, og det vil give en ensartet behandling af tilladelserne over alt i landet, siger Michael Svane.

Virksomheder skal søge om særtransporttilladelse, hvis vogntog og gods er bredere end 3,65 meter, højere end 4,10 mener eller længere end 30 meter.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125