23948sdkhjf

Fire ugentlige banetransporter ud af Aalborg

Arbejder på afgange alle ugens hverdage.

De nordjyske virksomheder efterspørger i stigende grad den godsbanetransport, som Port of Aalborg og DB Cargo Scandinavia tilbyder fra det nordjyske, og derfor øges den ugentlige frekvens nu fra tre til fire.

Det er anden gange inden for blot et år, at antallet øges, og i havnen i Aalborg arbejdes der på at øge frekvensen yderligere til afgange alle ugens hverdage inden udgangen af 2020.

- Det er glædeligt, at frekvensen af afgange fortsat øges. Vi oplever en stigende efterspørgsel på godsbanetransport, og skal den tendens fortsætte, er det vigtigt, at vi fortsætter med at forbedre rammerne og business cases for kunderne. Her spiller frekvens en stor rolle, og forhåbentlig kan vi over de kommende år skrue endnu mere op for antallet af afgange og med tiden tilbyde afgange hver dag. Netop nu arbejder vi tæt sammen med DB Cargo om at sikre afgange alle ugens hverdage i 2021, og der er faktisk en god chance for, at vi når det mål allerede i løbet af 2020, siger Rasmus Munk Kolind, commercial manager i Port of Aalborg Logistics.

Den ekstra ugentlige afgang betyder, at antallet af ugentlige afgange til og fra Aalborg havn er fordoblet på under et år. Ifølge Rasmus Munk Kolind er det et udtryk for, at udviklingen inden for godsbanetransport – efter flere års forarbejde – nu for alvor begynder at tage fart.

- Godsbanetransporten har et kæmpe potentiale, og selv gennem coronakrisen har vi set et stadigt stigende antal vogne og anløb. Det har kun styrket vores tro på, at transportformen bliver en afgørende del af fremtidens godstransport. I den forbindelse vil den grønne dagsorden formentlig også komme til at spille en væsentlig rolle for udviklingen, idet godstransport via jernbane har et markant mindre klimaftryk end de mere udbredte transportformer, siger Rasmus Munk Kolind.

Også de fysiske rammer om godsbanetransporten i Aalborg får desuden netop nu et løft. Port of Aalborg er i gang med en større jernbaneudvidelse på 43.000 kvadratmeter, der har til formål at ruste havnens infrastruktur til fremtiden.

- Med vores investeringer og de generelt bedre rammer om godsbanetransporten forventer vi, at vi kan bidrage til at understøtte den positive udvikling, afslutter Rasmus Munk Kolind. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094