23948sdkhjf

Brændstofprojekt udvider partnerkredsen

Søger Innovationsfonden om stort tocifret millionbeløb.

Københavns Lufthavne, A.P. Møller - Mærsk, DSV Panalpina, DFDS, SAS og Ørsted er klar til første fase i det potentielt 1,3 gigawatt (GW) store projekt til produktion af bæredygtige brændstoffer ved København. Partnerskabet har modnet projektet og har indsendt en ansøgning til Innovationsfonden på et stort tocifret millionbeløb og samtidigt udvidet partnerkredsen på projektets første faser med Nel, Everfuel og Haldor Topsøe.

Den overordnede vision for partnerskabet er at opføre projektet i tre faser på henholdsvis 10 megawatt (MW), 250 MW og 1,3 GW. Sammen med en trecifret millioninvestering fra de private virksomheder, der står bag projektet, skal den ansøgte støtte fra Innovationsfonden bruges til at udvikle og opføre projektets første fase på 10 MW elektrolysekapacitet og brintdistribution til tung vejtransport samt gennemføre projektudviklingen af projektets anden fase, hvor det er målet at skalere anlægget til industriel størrelse på 250 MW. Det er partnerskabets vision, at de to sidste faser på 250 MW og 1,3 GW skal drives af havvind fra en ny havvindmøllepark ved Bornholm, og at de skal stå klar i henholdsvis 2027 og 2030. Den endelige timing af de to sidste faser er afhængig af, hvornår strømmen kan leveres fra Bornholm.

COWI og BCG fungerer som videnspartnere for projektet, der støttes af Region Hovedstaden og Københavns Kommune i tråd med kommunens politik for reduktion af CO2-udledning.

Henrik Poulsen, administrerende direktør, Ørsted:

- Udvikling og storskalaproduktion af bæredygtige brændstoffer er helt afgørende, hvis vi skal lykkes med en grøn omstilling af den tunge transport. De private virksomheder bag projektet er parate til at investere store millionbeløb i at realisere projektet, men i den tidlige udviklingsfase har vi også brug for støtte, hvis vi skal kunne realisere projektet. Et tilsagn fra Innovationsfonden til projektet vil kunne blive et afgørende skridt fremad for produktionen af brint og bæredygtige brændstoffer i Danmark, siger Henrik Poulsen.

I forbindelse med ansøgningen til Innovationsfonden er partnergruppen gået sammen med Nel, Everfuel og Haldor Topsøe, der alle tre er blandt de førende inden for produktion og distribution af bæredygtige brændstoffer. De tre virksomheder bliver partnere i projektets første fase på 10 MW og i udviklingen af projektets anden fase.

Med tilføjelsen af de tre nye projektpartnere dækker projektet nu hele værdikæden for produktion og distribution af brint og bæredygtige brændstoffer og understreger dermed den styrkeposition, som Danmark har inden for grøn teknologi. Gennem en fokuseret indsats fra både industrien samt politiske beslutningstagere og myndigheder har Danmark muligheden for at opbygge en ledende position inden for Power-to-X og skabe en ny industriel styrkeposition, der kan skabe et betragteligt antal arbejdspladser og nye forretningsmuligheder for danske virksomheder.

Jacob Krogsgaard, administrerende direktør i Everfuel:

- Ved at sigte stort og ambitiøst kan vi i samarbejde gøre nye grønne brændstoffer konkurrencedygtige. I Everfuel er vi fokuseret på at gøre grøn brint til et 100 procent konkurrencedygtigt alternativ til de traditionelle fossile brændstoffer. Særligt den tungere del af transporten, såsom lastbiler, busser og taxaer, er de første områder, hvor grøn brint nu viser sig at være et attraktivt og skalérbart alternativ til emissions-brændsler. Perspektiverne for anvendelse af brint som grønt brændstof er signifikante, og vi ser det stærke samarbejde og synergier mellem partnerne i projektet som værende helt essentielt, siger Jacob Krogsgaard.

Jørn Rosenlund, senior vice president i Nel Hydrogen Fueling:

- Vi er glade for at deltage i et så stærkt konsortium omkring udvikling af brint som bæredygtig energibærer og brændstof. Vi har udviklet og produceret brinttankstationer siden 2003, primært til personbiler, men er nu i færd med at skalere og udbrede teknologien til tung transport. Samarbejdet med aktørerne i projektet samt offentlige bidrag vil kunne understøtte disse aktiviteter og samtidig accelerere anvendelsen af brint til tung transport, siger Jørn Rosenlund.

Roeland Baan, administrerende direktør i Haldor Topsøe:

- Hvis Danmark og EU skal lykkes med de ambitiøse mål for reduktion af CO2-udledningen, er det afgørende vigtigt at kunne omsætte grøn strøm til grønne brændstoffer, som kan bruges i fly, skibe og lastbiler. Haldor Topsøe kan bidrage med den nødvendige teknologi, men det kræver et konsortium netop som dette for også at få brugerne og infrastrukturen med. Sammen kan vi komme i mål med et projekt, som kan vise sig at være skelsættende på internationalt plan, siger Roeland Baan. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156