23948sdkhjf

- Jernbanen får stor rolle i fremtidens godstransport

Kommentar af Rasmus Munk Kolind, commercial manager hos Port of Aalborg.

”Mere trængsel på vejene og skærpede klimamål har skabt fornyet interesse for godstransport via jernbane, der kan stå over for et nyt gennembrud. Klimabelastningen kan nemlig reduceres markant ved at flytte gods fra lastbil til tog. Og foruden miljøfordelene kan banegodset også konkurrere med traditionel vejtransport på parametre som pris og fleksibilitet.

Transportformen fylder også i stigende grad hos os i Port of Aalborg. Siden vi i 2016 blev en del af den tyske jernbaneoperatør DB Cargo Scandinavia’s rutenetværk, har havnen på mange måder været hele Nordjyllands jernbanehub. Og nu er vi klar til at investere endnu mere i at understøtte udviklingen.

Vi har netop i gangsangsat en 43.000 kvadratmeter stor jernbaneudvidelse, som blandt andet indebærer et nyt terminalområde, der giver os endnu bedre vilkår for effektiv godstransport og -håndtering. Desuden har vi udstykket et areal på mere end 21.000 kvadratmeter, som giver virksomheder mulighed for at placere sig helt tæt på jernbanesporet. Investeringerne i og omkring jernbanenettet skal ses i lyset af, at Port of Aalborg i disse år oplever stor efterspørgsel på fragt af gods via jernbane. Faktisk steg antallet af enkeltvogne fra Aalborg havn med 75 procent alene sidste år.

Meget tyder altså på, at de nordjyske virksomheder er begyndt at se jernbanen som et seriøst alternativ til vejtransport og i nogle tilfælde endda også søtransport. For alt imens flere og flere trafikanter på vejene hæmmer vejtransporten, så bliver jernbanenettet endnu mere fleksibelt med de tiltagende investeringer, der sker i infrastrukturen omkring godstransporten. Ikke kun hos os, men i hele Europa.

Også fra politisk side har jernbanen fået øget opmærksomhed. Står det til EU, får jernbanenettet en afgørende rolle i den grønne transformation af transportsektoren i Europa. Som en del af EU-Kommissionens klimaplan – kaldet Green Deal – er målet, at en betydelig del af det gods, der i dag transporteres rundt i Europa via vejnettet, overgår til indre vandveje og ikke mindst til jernbanen. Så mens mange europæiske virksomheder allerede har jernbanespor direkte ind på deres egne terminaler, kan vi samtidig forvente, at vi i de kommende år kommer til at se massive investeringer i jernbanenettet på tværs af Europa.

Vejtransport har gennem mange år opbygget en position som en meget fleksibel transportform, men nu er godsbanetransporten begyndt at kunne konkurrere. Hos Port of Aalborg er vi klar til at være en del af den grønne agenda i transport- og logistiksektoren, og vi ser det som helt afgørende, at vi kan tilbyde virksomhederne en hurtig, effektiv og mere miljøvenlig transport af gods fra og til Aalborg havn, når de har brug for det.

Derfor påregner vi også at investere endnu mere i vores jernbane-setup over de kommende år, så vi kan håndtere og ikke mindst understøtte fremtidens grønne vækst”.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156