23948sdkhjf

Ny kogebil med fordele på stribe

Eurostars nye maskine lever op til skærpede miljøkrav.

Eurostar Danmark har med fokus på grøn omstilling fået en helt ny maskine, der forurener mindre, når der udlægges vejstriber på de danske veje. Selskabet har samtidig sørget for, at maskinen gør arbejdet hurtigere og mindre slidsomt for medarbejderne.

De skærpede miljøkrav til trafik i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg betyder, at der indføres miljøzoner gældende fra juli 2020. Eurostar Danmarks nye kogebil opfylder det kommende miljømærkekrav, lyder det fra selskabet.

- Vi har tænkt i grønne løsninger og er stolte over at præsentere vores nye trækker og trailer. Trækkeren kører med nye motorer og lever op til europæiske regler om at være mere brændstofbesparende, så den forurener mindre. Traileren er bygget helt fra bunden efter vores egne specifikationer, siger Thomas Gade, salgs- og entrepriseleder hos Eurostar Danmark.

Traileren har fire store gryder, som varmer materialet til vejstribemarkeringen op til over 190 grader. Gryderne forurener mindre og har også en stor produktionskapacitet.

- Traileren har helt nye oliefyr og gryder, der varmer materialet, som bruges til vejmarkering, hurtigere op. Vi forhindrer samtidig, at der kommer store varmetab, fordi gryderne er bedre isoleret. På den måde forurener vi mindre, siger Thomas Gade og fortsætter:

- Den gamle trailer havde kun to gryder, hvilket betød, at medarbejderne skulle vente på, at gryderne varmede materialet op. Nu kan medarbejderne udlægge langt mere vejmarkering på kortere tid.

Forbedring af arbejdsmiljøet

Den nye maskine har nu kørt sin jomfrutur på en fire kilometer lang strækning på en landevej ved Hedensted. Og der er allerede meget begejstring at spore for den nye kogebil – blandt andet takket være en ny kran.

- Vi har fået styr på forureningsniveauet og sørget for, at vi også kan udlægge vejmarkering i byerne, så det er meget positivt. Jeg er også meget begejstret for den nye kran, der er på traileren. Den bruges til at løfte sække med vejstribemateriale op i gryderne. Før skulle vi selv løfte sækkene op i gryderne, så det gør en kæmpe forskel for min krop, der undgår at blive slidt ned, siger Leif Nielsen, der udlægger vejmarkering hos Eurostar Danmark.

Den nye maskine er egnet til at udlægge alle former for vejstriber – herunder også Eurostars vejstribe LongDot:

- LongDot har en høj refleksion i vådt føre, der medvirker til bedre synlighed, fordi stribens mønster reflekterer billygterne. Samtidig ligger LongDot-prikkerne i forbandt, hvilket resulterer i en støjreducerende vejstribe. Og så har den en meget længere levetid end en traditionel kørebaneafmærkning. Man opnår 50-60 procent længere levetid med LongDot-kørebaneafmærkning, da afmærkningen er tykkere end normalt. Kommunerne kan derfor opnå en langsigtet investering i trafikal sikkerhed, siger administrerende direktør hos Eurostar Danmark, Jesper Wraae-Bess. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078