23948sdkhjf

- Danmark bør kigge på finske regler

Skepsis over for EU-helbilsgodkendelse.

DTL Kran Blok Erfa har tidligere udtrykt stor skepsis over for implementeringen af EU-helbilsgodkendelse og de nye synsregler i forhold til særtransporter. Det er specielt på området for tunge særtransporter, hvor en fuldstændig implementering af EU's regler kan medføre, at store blokvognstrækkere i fremtiden vil få reduceret deres tilladte maksimale vogntogsvægt, så for eksempel en blokvognstrækker, der i dag er godkendt til at trække 300 tons, ved nyindregistrering og godkendelse til trækkraft for blokvogn af en identisk blokvognstrækker måske i stedet kommer til at lande på kun 150/180 tons, lyder det fra DTL Kran Blok Erfa, der tilføjer, at det skyldes, at en blokvognstrækkers tilladte vogntogsvægt i dag beregnes med en parkerings-bremsefaktor på 12 procent i forhold til vægten, hvor undtagelsen for blokvognstrækkere siger, at den største beregningsfaktor er ud fra 48 tons. Hvis undtagelsen falder væk, vil den tilladte vogntogsvægt komme langt ned.

Reglen har i øvrigt ingen praktisk, sikkerhedsmæssig betydning, idet lastvognsproducenterne kan levere blokvognstrækkerne, så alle hjul på blokvognen automatisk bremses, når blokvognstrækkerens håndbremse bliver aktiveret, lyder det.

Finland viser vejen

Det får formanden for DTL Kran Blok Erfa, Jan Kjelgaard, til at komme med et opråb.

- De danske myndigheder bør kigge lidt på de nye finske regler, hvor man har set udfordringerne og har indført vigtige undtagelser. Med disse undtagelser undgår de finske vognmænd at få reduceret udnyttelsesgraden af deres køretøjer, og samtidig undgår de, at der kommer udenlandske konkurrenter og udfører opgaverne med identisk materiel, fordi de måske kommer fra et land med mere praktiske regler, siger han.

DTL Kran Blok Erfa har været i kontakt med Traficom i Finland, der står for reglerne i Finland. Her har man netop indført helt nye regler på hele området, som er trådt i kraft den 1. juni i år. I de finske regler for ”Specialtransporter och specialtransportfordon” finder man en direkte undtagelse for kravet om parkeringsbremsereglerne, så man beregner ud fra en højeste vogntogsvægt på 76 tons, der er den almindelige højeste vogntogsvægt for almindelige lastvognstog i Finland, lyder det fra DTL Kran Blok Erfa. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112