23948sdkhjf

El-færge fungerer fint - også økonomisk

El-færgen Ellen: Solid forretningsfordel ved at skifte fra diesel til el.

Partnerne bag E-ferry projektet er nået i mål med de kriterier, som var opsat fra EU’s side, og nu er de vigtige data om Ellens ydelse og økonomi offentliggjort.

De økonomiske beregninger viser, at ren eldrift er den bedste løsning for en færgeoperatørs regnskaber, og den bedste løsning i forhold til at nedbringe udledninger af drivhusgasser og skadelige partikler.

Det skriver Ærø Kommune, der er partner i færgeprojektet, som nu overgår fra at være et forsøg til almindelig drift.

Energieffektivitet på 85 procent

Energieffektiviteten i det samlede elektriske system ligger helt oppe på 85 procent, hvilken er mere end dobbelt så højt som i fremdrivningssystemet i en klassisk dieselfærge. 

Dermed udnytter den 100 pct. elektrisk drevne færge den tilførte energi på exceptionel vis, sammenlignet med dieseldrevne færger. Den høje energieffektivitet giver direkte og mærkbare besparelser på driften. 

Ellen bruger ca. 1600 kWh på den godt 40 kilometer lange returtur. I kombination med den højtydende lader i Søby Havn, gør det Ellen til en seriøs konkurrent til nuværende dieselfærger. 

Ellen kan nemlig meget hurtigt trække den nødvendige strøm inden næste tur påbegyndes, og dermed opretholde den høje frekvens som passagererne efterspørger. Ladestationen lader med op til 4MW, afhængigt af batteriernes opladningsstatus, når færgen kommer i havn i Søby. 

Billigste løsning

Måske vigtigst af alt for udbredelsen af elteknologien, så er ren eldrift simpelthen den billigste løsning i 2020. Investeringsudgifterne er stadig noget højere for en elfærge. Men driftbesparelserne er til gengæld så store, at de højere investeringsomkostninger har tjent sig selv ind inden for 4-8 år, alt efter hvilke betingelser, teknisk og regulatorisk, der er gældende på ruten.

Da en færges levetid typisk ligger på omkring 30 år, kan en operatør altså se frem til signifikante besparelser efter få års drift. Medvirkende til de opsigtsvækkende tal er de faldende priser på el-teknologi, her tænkes ikke mindst på batteripriserne, som har været hurtigt faldende de seneste år, samtidig med at energitætheden i batterierne er steget støt. 

Høj passagertilfredshed

Ellen fik kort efter indsættelsen i august 2019 tekniske problemer og måtte en tur i dok. Men herefter har driften været stabil og færgen har opnået fine bedømmelser fra passagererne. 

De nævner igen og igen i E-ferry’s passagerundersøgelser, at de er yderst tilfredse med den emissionsfri Ellen. Ligesom de fremhæver den rolige sejlads uden støj og os på soldækket. 

Overordnet set vurderer passagererne, at de enten er 'særdeles' tilfredse (45 pct.) eller 'meget' tilfredse (41,3 %) med elfærgen. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at ingen passagerer føler sig utrygge ved at sejle med den 100 procent rene elfærge.

Færgen har også kapacitet til at sejle med lastogne og sættevogne - dog kun fem af gangen.  /Smir

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125