23948sdkhjf

Magre blå år forude

Dansk skibsfart står over for udfordrende år efter rekord i 2019.

Danske Rederier har bedt en række CEO’er fra rederierne se et år frem i tiden og komme med udsigterne for deres virksomheder. 6 ud af 10 forventer fald i omsætningen.

2019 blev et rekordår for dansk skibsfart med en samlet eksport på lige over 207 mia. kroner. Det er det højeste niveau nogensinde, og siden 2016 er eksporten kun steget.

Men forventningerne til 2020 er mere afdæmpede end de seneste år. Danske Rederier har i en rundspørge spurgt CEO’erne fra danske rederier, hvordan de ser på udsigterne for det kommende år.

Her svarer 62 procent, at de forventer et fald i omsætningen de kommende 12 måneder. Til sammenligning troede kunne otte procent på et fald, da de blev spurgt om det samme i 2019.

- Skibsfarten er hårdt ramt af coronakrisen, og det er tåget farvand, vi sejler ind i. Svarene er et udtryk for, at verdensmarkedet er bremset op, og at fragtraterne på en lang række områder må forventes at blive lavere, siger formand for bestyrelsen i Danske Rederier og CEO for TORM A/S, Jacob Meldgaard.

Han understreger, at selvom krisen vil ramme skibsfarten markant, er man som branche bedre rustet i dag, end man var før finanskrisen.

- Et afgørende punkt er, at verdensflådens samlede størrelse passer bedre til efterspørgslen i dag, end den gjorde i 2009. Dengang var der ganske enkelt for mange skibe, og der lå samtidig bestillinger hos værfterne på, hvad der svarede til halvdelen af verdensflåden. Kapaciteten passer meget bedre i dag, og derfor er der grund til at tro, at det vender hurtigere, siger Jacob Meldgaard.

Coronavirus giver udfordringer

Ud over at påvirke verdensmarkedet giver coronavirussen nogle helt praktiske udfordringer for rederierne.

89 procent svarer, at de i nogen grad, høj grad eller meget høj grad oplever operationelle udfordringer i forbindelse med coronavirus. Det er især problemer med besætningsskift og adgangen til havnene, der bliver nævnt.

Men også adgangen til lægehjælp og teknisk hjælp i havnene nævnes.

- Det kommende år bliver udfordrende, men vi kommer ikke til at gå på grund. Der er dele af skibsfarten, som i øjeblikket tjener gode penge under krisen. Dansk skibsfart har klaret sig gennem utallige kriser, og har ikke alt for mange nye skibe på vej, så jeg er fuld af fortrøstning over, at vi også denne gang kommer godt ud på den anden side, siger Jacob Meldgaard.  /Smir

FAKTA:

Danmark er verdens femte største søfartsnation målt på opereret tonnage

Skibsfart er Danmarks største eksporterhverv. Sidste år eksporterede rederierne for mere end 207 milliarder kroner.

Kapaciteten for den samlede verdensflåde var i 2009 på 580.000 bruttoton (BT), og den globale ordrebog på nybyggede skibe lød på 48 procent af den samlede kapacitet.

maj i år var den samlede globale ordrebog på ni procent af den samlede verdensflåde på nu 1.411.510.000 BT.

CEO-undersøgelsen:

Danske Rederier har spurgt en række CEO’er fra rederierne om udsigterne 12 måneder frem i tiden.

Mere end 62 procent forventer fald i omsætningen.

55 procent forventer en negativ udvikling i fragtrater.

100 procent har oplevet operationelle udfordringer med COVID-19 (fx adgang til havne + besætningsskift)

100 procent forventer fremover, at corona vil give operationelle udfordringer - størstedelen dog kun i mindre grad.

100 procent af rederierne forventer negative økonomiske konsekvenser som følge af coronakrisen i en eller anden grad (61 pct. i mindre eller nogen grad)

78 procent mener, at handelskrigen mellem USA og Kina og/eller EU vil påvirke negativt eller meget negativt.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093