23948sdkhjf

Coronakrisen truer vognmændenes klimainvesteringer

DTL har spurgt medlemmerne om den aktuelle aktivitet.

DTL – Danske Vognmænd har i første uge af maj spurgt sine medlemmer om den aktuelle status for deres aktivitet, herunder antallet af ledige køretøjer, omfanget af hjemsendelse mv. af chauffører og om brug af kompensationsordningerne fra staten samt henstand på lån/leasingaftale og pause på forsikringer.

I undersøgelsen kastes også et blik frem på andet halvår 2020 sammenholdt med andet halvår 2019. Her lyder svaret, at 36 procent venter et fald – heraf 9 procentpoints et kraftigt fald i omsætningen, mens 19 procent venter en fremgang. 45 procent venter uændret omsætning.

DTL's administrerende direktør Erik Østergaard:

- Vi må desværre imødese en nedgang i den økonomiske aktivitet i Danmark og internationalt, og det vil også ramme vognmandserhvervet. Endnu holdes hjulene i gang og skindet på næsen, men i andet halvår ser det bekymrende ud – og særligt er jeg bekymret for nedgangen i investeringsniveauet. Vognmandserhvervet står over for kæmpe-udfordringer med at blive klar til de skærpede miljøzoner 1. juli i år (mindst Euro 5) og formentlig med næste skærpelse allerede fra 1. januar 2022 (kun Euro 6), afhængig af udfaldet af den igangværende lovbehandling i Folketinget, siger han.

Direktøren peger på, at der også inden for de kommende år banker investeringer i mere klimavenlige lastbiler på døren.

- En ting er at have mange fine og store miljø- og klimaambitioner. En anden ting bliver det at få realiseret de nødvendige investeringer. Jeg håber og tror, at det er noget, Folketinget allerede vil indse og reagere på nu, det vil sige inden de måtte stemme den foreslåede seks måneders stramning af miljøzonerne igennem i næste måned, og det også bliver en del af dialogen med regeringen om klimaindsatsen i transportsektoren frem mod 2030, siger Erik Østergaard.

Ifølge undersøgelsen skønnes det, at rundt regnet 8 procent af lastbilerne står stille. Det er 2 procentpoints mere end for en måned siden.

57 procent af virksomhederne, der oplever nedgang, holder fortsat fast på deres chauffører, mens de, der har måtte sige farvel til en eller medarbejdere, fordeler sig ligeligt på hjemsendelse med løn (17 procent), opsagt (16 procent) og afholder ferie (14 procent). Dertil anvender en mindre del arbejdsdeling (4 procent).

- Jeg hæfter mig ved, at vognmandserhvervet generelt holder dampen oppe. Det ser vi også ude på landeveje og i tællingerne fra Vejdirektoratet og på Storebælt. Og jeg konstaterer, at den nedgang i aktiviteten, vi fik rapporteret i starten af april, faktisk har rettet sig lidt. Der er dog meget stor spredning på kryds og tværs af branchen – og nogle er allerede hårdt ramt af nedgangen. Økonomisk krise og skærpede miljø- og klimakrav kan dog hurtigt vælte læsset, siger Erik Østergaard. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126