23948sdkhjf

Ny godshavn er kommet på skinner

Norvik er nu koblet til resten af det svenske jernbanenet.

Den nye godshavn Stockholm Norvik Port fik henover påsken koblet havne-jernbanenettet til det øvrige jernbanenetværk og elektrificeret. Dermed er der skabt en direkte jernbaneforbindelse til og fra havnen med Green Cargos intermodale netværk for national og international transport.

Ports of Stockholm har bygget en erhvervs-jernbanelinje på over 4 kilometer, der forbinder Stockholm Norvik Port til jernbanenetværket – en investering på cirka 73 mio. euro.

- At forbinde Stockholm Norvik Port til jernbanenetværket er en vigtig forudsætning for bæredygtig transport og gør det muligt for os at tilbyde god service til vores kunder, siger Johan Wallén, salgs- og marketingdirektør i Ports of Stockholm.

Den nye erhvervs-banelinje er 4.400 meterlang og har yderligere 360 meter spor på havnen til af- og pålæsning. Derudover er der etableret 2 x 750 meter spor, hvor tog kan kobles sammen, samt 100 meter sidespor.

- Det er en vigtig milepæl, at erhvervs-banelinjen nu er klar til brug. Vi ser frem til at imødekomme den efterspørgsel, der er i markedet efter klima-intelligent transport til og fra den nye havn, siger Richard Kirchner, salgsdirektør i Green Cargo.

Stockholm Norvik Port åbner i 2020 og består af to hovedforretningsområder: Det ene er den nye containerterminal, der erstatter Container Terminal i Frihamnen Port i Stockholm. Den vil opereres af Hutchison Ports, en af verdens største operatører af containerterminaler, der driver 52 havne i 27 lande. Det andet område er en ro/ro terminal, der bliver drevet af Ports of Stockholm. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125