ITD: Drop bøder før der er klarhed over fejl
Ifølge ITD skaber usikkerheden om konsekvenserne af de skærpede bødesatser for alvorlige sikkerhedskritiske fejl frygt hos chaufførerne og frustration hos vognmændene.
Brancheorganisationen mener, at det skal stå fuldstændig klart, for hvilke fejl på køretøjet chauffør og vognmand kan drages til ansvar, før loven træder i kraft.
- Ingen er uenige i, at køretøjer, der bevæger sig rundt i trafikken, skal være i forsvarlig stand. Vi skal bestemt heller ikke holde hånden over de få, der ikke vil vedligeholde, eller som springer over, hvor gærdet er lavest, når der skal vedligeholdes. Men vi må og skal have klare svar på, hvad der forventes af både chauffør og vognmand og ikke mindst, hvad man forventes at kunne dokumentere, inden loven træder i kraft. Lige nu ved ingen præcist, hvilke kriterier der lægges til grund for, om fejlene er mindre væsentlige eller farlige, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling, tilføjer:
- Myndighederne må sikre klare retningslinjer og en klar kontrolinstruks, inden loven træder i kraft. Ellers bør loven droppes. For os vil det være logisk, at myndighederne med udgangspunkt i vejsidesynsdirektivets bilag 2 oplister, hvad der anses som klart sikkerhedskritiske fejl, som chaufføren og vognmanden vil kunne pålægges de nye højere bøder for. Det vil kunne skabe klarhed for alle, siger Jørn-Henrik Carstens.