23948sdkhjf

Transportorganisation jubler over valgresultat

ITD: Danskerne siger klart ja til EU-samarbejdet og fælles europæiske løsninger.

Danske EU-skeptiske partier fik som bekendt et sløjt resultat ved søndagens valg til Europa-Parlamentet. Dansk Folkeparti måtte uden stemmeslugeren fra sidste EP-valg i 2014, Morten Messerschmidt, se sig reduceret fra fire til ét enkelt mandat.

Valget betød også et farvel til Folkebevægelsen mod EU, der i 50 år har kæmpet mod EU. Det eneste lille lyspunkt for eu-skeptikerne var at Enhedslisten fik ét enkelt mandat.

Til gengæld fik de mere eller mindre EU-positive partier samlet set et rigtigt godt valg – et resultat der også vækker begejstring i transportbranchen.

I brancheorganisationen ITD glæder man sig over den rekordhøje stemmedeltagelse (66 procent af danskerne stemte) og det EU-positive resultat.

Brancheorganisationen serv valgresultatet som et klart tegn på vælgernes tro på det europæiske projekt og de fælles europæiske løsninger.

- Med en valgdeltagelse på hele 66 procent viste danskerne i går, at de til fulde har forstået, at fælles udfordringer kræver fælles løsninger. Nationale særregler er ikke vejen frem. I ITD glæder vi os meget over dette klare budskab fra danskerne. Også et stort tillykke til de nyvalgte parlamentarikere. Vi glæder os til et godt og konstruktivt samarbejde, så snart arbejdet i det nye parlament for alvor går i gang, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Vejpakken og transporterhvervet

Og der ligger store opgaver klar. Det nyvalgte Europa-Parlament overtager nu de altafgørende forhandlinger om den store europæiske Vejpakke – et arbejde, der får enorm betydning for hele det europæiske transporterhverv.

- Når de nye parlamentarikere om ganske kort tid indtager deres pladser i parlamentet, vil arbejdet med Vejpakken omgående kræve deres opmærksomhed. Vi har været i gang med forhandlingerne meget længe: Nu må og skal vi lande den Vejpakke. Det haster med at finde bæredygtige løsninger, der kan samle transporterhvervet i hele Europa og medvirke til at sikre gode arbejdsvilkår for chaufførerne på de europæiske veje. Samtidig skal regler og rammevilkår justeres, så transporterhvervet får et smidigt og effektivt regelsæt, som sikrer, at virksomhederne kan gennemskue og overholde reglerne, og som gør det håndterbart og enkelt for de individuelle landes myndigheder at kontrollere og håndhæve reglerne, siger Carina Christensen.

Gå efter transport- og beskæftigelsesudvalg

Derfor er det ikke uvæsentligt, hvor parlamentarikerne lægger deres indsats, og her anbefaler ITD de danske parlamentarikere at gå efter poster i Transportudvalget og Beskæftigelsesudvalget.

- Transportområdet er et meget stort og betydningsfuldt område. Derfor er det vigtigt, at vi får parlamentarikere med interesse for og kendskab til transporterhvervet højt placeret i de to udvalg, der har størst betydning for rammerne og reguleringen af erhvervet. Det er uden sammenligning Transportudvalget og Beskæftigelsesudvalget, så her ser vi gerne, at vi får nogle stærke transportpolitiske stemmer, der kan tale erhvervet op og tage de vigtige kampe, fortsætter Carina Christensen.

Klimaet er et af de emner, der har fyldt mest i parlamentsvalgkampen, og den dagsorden skal i høj grad fortsætte, så vi kan få transporterhvervet inddraget i den grønne omstilling.

- Nu skal vi også for alvor i gang med at sætte handling bag de mange ambitiøse klimaambitioner, som vi har hørt i valgkampen. Her står vi klar til at bidrage i vejgodstransporten. Det haster med den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Vi ser frem til, at de nyvalgte politikere tager transporterhvervet i ed og samarbejder med transportvirksomheder om en målrettet og langsigtet strategi for grønne vejgodstransporter i hele Europa, slutter Carina Christensen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125