- Flere mærkesager kom i hus
Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL, kom i sin beretning ved brancheorganisationens årlige ordinære generalforsamling ind på nogle af de erhvervspolitiske mærkesager – blandt andet senest den vedtagne forhøjelse af hastighedsgrænsen for lastbiler på landeveje til 80 km/t.
- Det er en klokkeklar DTL-mærkesag, der dermed kommer i hus. Og jeg er ikke i tvivl om værdien: Langt bedre flow i trafikken, færre misforståelser og mindre irritation mellem trafikanterne og tidsbesparelser for vognmænd og chauffører. Jeg synes vi har en forpligtelse til at minde os selv og hinanden om vores sejre og resultater. Dette resultat kom i stand efter en årrække med målrettet og viden baseret dialog med myndigheder og politikerne på Christiansborg, sagde Erik Østergaard.
Også den nye lov for adgang til markedet for varebiler blev fremhævet:
- I 2010 langede daværende skatteminister Troels Lund Poulsen hårdt ud efter vognmandserhvervet, efter afsløring af helt utilstedelige forhold blandt varebilstransportørerne. Derfor har det været en bunden opgave at få varebilerne omfattet af godskørselsloven og et tilladelseskrav. Det får vi meget snart – nemlig 1. juli 2019. Derfor kæmper vi også ufortrødent videre. Varebilslovgivningen skal løbende vurderes, og vi følger nøje de erfaringer varebilsvognmændene gør sig, sagde DTL-direktøren.
Endeligt adresserede Erik Østergaard også PostNord, som han mener forvrider konkurrencen på markedet for især stykgods.
- Det er dybt besynderligt at opleve den manglende konsekvens, manglende realisme og manglende forståelse, som gælder politisk, når talen falder på PostNord. Det er ikke rimeligt, at man med statstilskud og underskudsgaranti kan blive ved med at undergrave private vognmænds forretninger, sagde han. /anga.