Stadig spinkelt håb for vejpakken
Mere end 1200 ændringsforslag til EU-Kommissionens vejpakke fra en lille gruppe østeuropæiske medlemmer af Europa-Parlamentet, blokerede for den planlagte afstemning onsdag. De mange ændringsforslag tvang parlamentets formand Antonio Tajani til at sende vejpakken tilbage til fornyet behandling i Europa-Parlamentets transportudvalg TRAN.
Men i dag fredag har Tajani meddelt, at man på Europa-Parlamentets mini-plenarmøde i næste uge, torsdag 4. April, vil stemme om de tre ordførerbetænkninger, der blev afsporet ved parlamentets plenarmøde onsdag 27. marts.
Det oplyser DI Transport til Transport Tidende.
Afstemningen vil angiveligt blive gennemført uanset, hvor mange ændringsforslag, der bliver fremsat.
Da Tajani tidligere i denne uge tog afstemningen af dagsordnen for plenarmødet onsdag, sendte han de mange ændringsforslag – som de østeuropæiske forslagsstillerne åbent erkender kun har til formål at blokere afstemningen og dermed den videre behandling af vejpakken – tilbage i til TRAN-udvalgt, med besked om at reducere antallet af ændringsforslag.
Med dagens udmelding lægger Tajani pres på TRAN-udvalget, der afholder et hasteindkaldt møde, tirsdag 2. april, ved at true med, at lade parlamentet behandle de mange ændringsforslag i plenum – uanset, hvor mange ændringsforslag, der er tilbage. Det vil antageligt motivere udvalget til at reducere antallet af ændringsforslag til et mere praktisk håndterbart niveau.
Hvis de tre ordførerbetænkninger til EU-Kommissionens udkast til vejpakken bliver godkendt på plenarmødet 4. april, er der en lille teoretisk mulighed for, at vejpakken kan vedtages inden valget til Europa-Parlamentet.
Medlems-orientering
»Der er kun ganske kort tid til Europa-Parlamentsvalget, men TRAN kan stadig nå at mødes den 8. april, og det sidste plenarmøde før valget er i ugen, der starter mandag den 15. april.
Hvis de 3 ordførerbetænkninger overlever plenarforsamlingen og afstemningen den 4. april, er det i teorien stadig muligt at påbegynde inter-institutionelle forhandlinger mellem Europa-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen – de såkaldt trilog-forhandlinger, der skal til for at opnå et fælles kompromis/enighed forud for en officiel vedtagelse af institutionerne.
Skulle man ikke nå at påbegynde forhandlingerne, vil afstemningen i næste uge danne grundlag for et nyt Europa-Parlaments arbejde med vejpakken,« skriver DI Transport i en orientering til medlemmerne.
Brancheorganisationen fremhæver samtidig, at der fremdeles er stor usikkerhed om, hvordan partierne og MEP’erne vil reagerer på TRANs hastemøde i næste uge, og der er stadig mange der tvivler på om Europa-Parlamnetet formår at fastlægge en fælles holdning.
- Vi håber på, at fornuften sejrer, men vi afventer udviklingen med en god portion skepsis, siger Michael Svane til Transport Tidende.