23948sdkhjf

Havarikommissionen: Flere ulåste sættevogne

Det var problemer med låsen på flere lommevogne ved den tragiske togulykke på Storbæltsbroen.

Havarikommissionen har offentliggjort en foreløbig rapport om den tragiske togulykke på Storebælts broen 2. Januar, der kostede otte passagerer på et lyntog livet og sårede 16 andre.

Det har længe været kendt, at en sættevogn lastet på en såkaldt lommevogn på et godstog, rev sig løs fra lommevognen i den kraftige vind og rammer det modkørende lyntog.

Havarikommissionen kunne tidligt konstatere, at sættevognens kingpin formentlig ikke var låst ordentligt fast i ”skamlen” på lommevognen.

Det fremgår nu af den foreløbige rapport, at det stadig er Havarikommissionens opfattelse:

»Havarikommissionen finder det på nuværende tidspunkt overvejende sandsynligt, at sættevognstrailerens kongetap ikke var låst fast i skamlen,« hedder det i den foreløbige rapport.

Mere opsigtsvækkende er det, at to kommissionen kan fastslå, at yderligere to sættevogne på godstoget ikke var låst fast til lommevognen.

Havarikommissionen vurderer fortsat, at det er kombinationen af den kraftige vind og den ulåste sættevogn, der er årsag til ulykken.

Sættevognen rev sig delvist løs fra lommevognen mindst 500 meter før kollisionen med lyntoget. /Smir

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094