23948sdkhjf

Opdatering på den smarte tachograf

NLA: Oversigt over funktionerne på den nye smarte digitale fartskriver.

Fra midten af juni i år skal alle nye lastvogne leveres med den nye smarte digitale tachograf, der introducere en række nye funktionaliteter i forhold til forgængeren.

Den nye udgave af ”fartskriveren” er udrustet med en antenne, der gør det muligt for kontrolmyndighederne at trådløst ”forespørge” på data inden for en relativt kort afstand. Dermed kan myndighederne – ud fra de indhentede data – vurdere, om der er grundlag for en nærmere kontrol.

En anden vigtig ny funktion – GNSS – registrerer lastvognens position hver tredje time, samt når den starter og stopper. Her er der dog debat i EU, om tidsintervallet ikke bør ændres, så GPS-positionen registreres oftere. En debat, der er tæt knyttet op på debatten om nye regler for vejgodstransporten i EU.

Øget effeltivitet

Endelig har den nye smarte digitale tachograf et ITS-interface, der gør det muligt at forbedre effektiviteten på transporterne, ved at inddrage andre forhold end blot køre- og hviletid.

Ifølge NLA er der kun én tachografproducent, der i dag har et produkt, der opfylder kravene til den nye digitale tachograf. NLA har derfor – i samarbejde med hollandske lobbyister – taget kontakt til EU-Kommissionen, for understrege behovet for en tæt overvågning af producenterne, for at sikre, at startdatoen 15. Juni 2019 kan udskydes, hvis teknikken endnu ikke er klar.

NLA oplyser, at der også ser ud til at være problemer med de nye ”førerkort” – især dem, der skal anvendes af værksteder. Der er angiveligt også et par EU-lande, der ikke forventes klar til introduktionen af den nye tachograf i juni. Det kan betyde, at der i nogen lande vil blive leveret lastvogne uden den nye smarte tachograf. NLA lover, at følge situationen tæt.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078