Transportens klimaudfordring til debat
Transportpolitikere og centrale brancheaktører debatterer både udfordringer og løsninger, når den grønne omstilling af transportbranchen tages op ved en politisk paneldebat til konferencen Grøn Transport under transportmessen i MCH Messecenter Herning.
Journalist Cecilie Beck styrer slagets gang, når det går løs torsdag den 21. marts.
Er der penge nok? Hvor hurtigt skal omstillingen gå? Og hvilke teknologier skal vi satse på? Der er blevet rejst masser af spørgsmål, siden den grønne omstilling af transportbranchen tog sine første spæde skridt i Danmark.
Debatten fortsætter på konferencen Grøn Transport under Transport 2019 21.-23. marts i MCH Messecenter Herning. Torsdag formiddag starter begivenhederne, når Cecilie Beck styrer slagets gang til formiddagens tema: "Hvordan får vi det bedste udbytte af klimaplan og støtte til grøn transport?"
Kollektiv trafik
Busoperatøren Arriva har efterhånden mange erfaringer med den grønne omstilling inden for den kollektive bustrafik. En af deltagerne til den politiske paneldebat er derfor Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling i Arriva:
- Omstilling af den kollektive bustrafik kræver ekstra investeringer set i forhold til det, man betaler for kollektiv trafik i dag. Det giver nogle muligheder: Enten skal der findes flere penge til at finansiere den kollektive trafik, eller også skal man se på nye måder at løse opgaverne på. Alternativet er mindre kollektiv trafik for pengene, og det vil være ærgerligt.
I forbindelse med energiaftalen fra sommeren 2018 aftalte Folketingets partier at afsætte 500 millioner kroner til omstilling til grøn transport i årene 2020-2024. Jens Boe Jacobsen regner dog ikke med, at pengene kommer til at række hele vejen.
- Hvis for eksempel 250 millioner kroner kommer til at gå til kollektiv bustrafik, så er de hurtigt brugt. Det er småpenge i denne sammenhæng, så der skal samtidig ses på nye måder at løse opgaverne på i den kollektive trafik, siger Jens Boe Jacobsen, som er klar med nogle forslag til politikerne under debatten.
Han er i øvrigt glad for, at konferencen Grøn Transport åbner mulighed for debat:
- Jeg tror, det er enormt vigtigt, at vi får en dialog på tværs af brancheaktører og politikere, eftersom det er politikerne, der opstiller nogle rammer, som vi andre skal fylde ud, siger han.
Vi skal passe på økonomien
Transportordfører Kristian Pihl Lorenzen, Venstre, er da også klar til at lytte, når han stiller op til debatten i Herning.
- Jeg er glad for at få muligheden for at være med. Jeg er overbevist om, at debatten kun kan medvirke til at gøre os allesammen klogere, siger transportordføreren.
Om de politiske udfordringer i den grønne omstilling af transporten, siger han:
- Udfordringen er, at vi skal have omstillet transporten i en grøn retning, så sektoren kan bidrage til at løse klimaudfordringen. Samtidig skal vi gøre det, så vi ikke taber samfundskage. Hvis vi vælger at forcere tempoet eller vælger dyre løsninger, så koster det arbejdspladser og produktion i Danmark. I persontransport bliver der talt meget om elbiler, men der findes også alternativer i form af gasbiler og brintbiler. Jeg synes ikke, vi skal lægge alle vores æg i én kurv. Samtidig er det vigtigt, at vi får lavet en tidsplan, så omstillingen foregår i et passende tempo.
Kristian Pihl Lorenzen mener i øvrigt, at de 500 millioner kroner kommer til at række ganske langt.
- Det kommer an på, om man vælger at forcere tingene, og så mener jeg i øvrigt, at man ikke skal give tilskud til lade- og tankningsanlæg. Den omkostning må energileverandørerne bære, fastslår Venstres transportordfører.
Masser af grøn transport på programmet
Udover den politiske paneldebat på Transport 2019 gennemføres der torsdag 21. marts også sessioner med fokus på udbud, økonomi og praktiske løsninger i den grønne omstilling af bustrafikken. Fredag 22. marts er der fokus på lastbilimportørernes udbud af lastbiler og busser med grønne drivmidler samt hidtidige erfaringer med anvendelsen af grønne køretøjer.
Transport 2019 arrangeres af MCH Messecenter Herning i samarbejde med ATL - Transportens arbejdsgivere, AutoBranchen Danmark, Dansk PersonTransport, Danske Speditører, De Danske Bilimportører, DI Transport, DTL - Danske Vognmænd, Foreningen af Vognimportører i Danmark, ITD og 3F Transportgruppen.