23948sdkhjf

Kina vil overhale Maersk Line

Den kinesiske regering går efter maritim førertrøje.

Det kommer næppe som en overraskelse for de fleste i den maritime sektor, at kinesiske rederier med regeringen i Beijing i ryggen, går efter at overhale deres europæiske konkurrenter.

Nu hævder Christophe Tytgat, der er generalsekretær for Sea Europa, at organisationen har set officielle udtalelser fra den kinesiske regering, der bekræfter at målet er et kinesisk rederi, der overtager et unavngivet stort dansk rederis position.

Det skriver shippingwatch.com.

Tytgats udtalelse faldt på et seminar hos ECSA, der repræsenterer europæiske rederier, i Bruxelles.

- Vi har set officielle udtalelser fra den kinesiske regering, hvor den grundlæggende har udset sig den position, et stort, dansk containerrederi - som jeg ikke vil nævne med navn - har. Deres udtalelser er meget klare: Vi vil have, at Cosco bliver global leder i stedet for det danske containerrederi, advarede Christophe Tytgat på mødet.

Han fremhævede blandt andet den kinesiske regerings strategi ”Made in China 2025”, der skal højne kvaliteten af kinesiske industriprodukter og Kinas Belt- and Road-initiativ, der angiveligt også målrettet sigter på at bringe Kina i front i den globale maritime industri.

Her er udgør de tætte bånd mellem kinesiske rederier og kinesiske værfter angiveligt en alvorlig udfordring for hele den maritime sektor i Europa.

Tytgat mener, at det kræver et tilsvarende tæt samarbejde i Europa – herunder opbakning fra EU – hvis ”det blå Europa” skal imødegå den kinesiske strategi.

Han fremhævede her, at finansieringsmulighederne i Europa angiveligt er helt utilstrækkelige.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14