Kattelem ved brændstof-mangel
Den internationale rederiorganisation, ICS, vil støtte forslaget om et særligt dokument til skibe i situationer, hvor rederierne helt undtagelsesvis ikke kan skaffe brændstof med indhold under den tilladte svovlprocent på 0,5.
I sidste uge drøftede FN’s Søfartsorganisation, IMO, en række forslag til, hvordan man sikrer håndhævelsen af de nye krav om en global svovlregulering, der træder i kraft om 10 måneder.
Fra og med 1. januar 2020 bliver det nemlig ulovligt at sejle på brændstoffer, som har en svovlprocent på over 0.50 og derved belaster miljøet.
Et såkaldt nødpas i form af en Fuel Oil Non-Availability Report (FONAR) blev diskuteret. Det skal i praksis fungerer som dokumentation i de særlige tilfælde, hvor det ikke har været muligt at skaffe lavsvovlsbrændstof.
Det såkaldte nødpas, skal i sådanne helt usædvanlige situationer gøre det muligt for skibet at sejle videre med et højere svovlindhold i tanken.
- FONAR skal anses som sidste udvej, og det er ikke noget, et skib vil kunne bruge rutinemæssigt. De omstændigheder, hvor en FONAR-rapport kan bruges, er, og skal være meget begrænset. Rederier skal stadig fokusere på at gøre alt for at sikre fuld overholdelse i 2020, siger Simon Bennett, ICS vicegeneralsekretær i en pressemeddelelse.
Pragmatisk løsning
Med tiltagene ønsker man at skabe retningslinjer for både myndigheder og operatører, så det bliver nemmere at overholde de nye svovlkrav.
Hos Danske Rederier mener man, at det er en pragmatisk løsning til helt særlige tilfælde, hvor det ikke har været muligt at købe nogen form for lavsvovlsbrændstof. Dette kan ikke betragtes som et fripas, da det forsat vil være op til havnemyndigheden hvorvidt de vil acceptere FONAR’en som gyldig grund for at bruge ulovligt brændstof.
- Skulle skibene undtagelsesvist blive nødt til at købe højsvovlsbrændstof for at kunne fortsætte rejsen, så bakker vi naturligvis op om muligheden for at benytte et nødpas.”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør i Danske Rederier.
IMO’s forslag om et nødpas er en del af en række tiltag, som skal sikre, at alle involverede parter, såsom rederier, brændstofleverandører og havnestatskontrollører, er klar til overholde de nye globale svovlreguleringer til næste år.
Tiltagene er sendt videre til IMO's Miljøkomité (MEPC) med henblik på vedtagelse i maj dette år.