Miljøzone-krav strammes fra midten af 2020
I dag fremsættes et lovforslag, der giver mulighed for at stramme miljøzonerne i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, så ældre lastbiler, busser og varebiler ikke har adgang, med mindre de har monteret et partikelfilter.
Lovforslaget er en del af regeringens klima- og luftudspil og vil kunne reducere den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer med op til en fjerdedel.
- Vi skal have renere luft i vores byer. Luftforurening er kilde til tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst i de største byer. Miljøzonerne er ikke blevet opdateret i ti år og er derfor stort set uden effekt i dag. Nu strammer vi reglerne for, hvilke køretøjer, der har adgang, og det vil kunne mærkes på den luft, vi indånder, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Strammes trinvist
Miljøzonereglerne vil blive strammet trinvist. Fra 1. juli 2020 må lastbiler og busser ikke være ældre end fra 2009, mens varebiler ikke må være ældre end fra 2007, hvis de vil køre i miljøzonerne, medmindre de har et partikelfilter.
De fysiske miljøzonemærker vil blive afskaffet og erstattet af et digitalt håndhævelsessystem for at lette de administrative byrder for erhvervslivet. Den endelige model er ikke fastlagt og vil blive fremsat i et selvstændigt lovforslag senere på året.
Ønsker kommunerne ikke at stramme kravene i miljøzonerne, kan de vælge at nedlægge zonerne.
FAKTA:
Tre trin
Stramningen af miljøzonerne for dieselkøretøjer falder i tre trin:
Fra 1. juli 2020
- Busser og lastbiler skal være registreret den 1. oktober 2009 eller være nyere.
- Varebiler skal være registreret den 1. januar 2007 eller være nyere.
Fra 1. juli 2022
- Busser og lastbiler skal være registreret den 1. januar 2014 eller være nyere
- Varebiler skal være registreret den 1. januar 2012 eller være nyere.
Fra 1. juli 2025
- Varebiler skal være registreret den 1. september 2016 eller være nyere.
Køretøjer, der ikke lever op til datokravene, kan på linje med de gældende regler lov få adgang til miljøzoner, hvis de har monteret et partikelfilter. Varebiler med partikelfilter vil samtidig undgå den årlige partikelfilterafgift.
Vejtransporten er kilde til ca. 30 procent af de samlede NOx -udledninger og ti procent af partikeludledningen i Danmark. I stærkt trafikerede gader i myldretiden er andelen endnu højere.
Skærpelse af miljøzonekravene til de tunge køretøjer og varebiler forventes at reducere den samlede partikelforurening fra bilernes udstødning med 25 procent og reducere NOx-udledningen fra udstødningen med fem procent.