Blue Water: Gå i dialog med leverandører
Blue Water fortæller i sit nyhedsbrev, at selskabet følger brexit-udviklingen, og opfordrer kunderne til at begynde at forholde sig til Brexit i forbindelse med transport af deres varer.
- Efter brexit vil Storbritannien blive betragtet som tredjeland, og det vil få toldmæssige konsekvenser, uanset om der kommer en aftale mellem EU og Storbritannien, siger Claus Plath, der er ansvarlig for Blue Waters sø-, luft- og vejtransport i UK.
Blue Water anbefaler derfor, at virksomhederne går i dialog med leverandører, der sender varer fra UK, om fremover at få dem til at tilføje EORI-nummer samt tarifnummer i dokumenterne. Ligeledes bør virksomhederne undersøge, om de har de nødvendige tilladelser til at importere og eksportere til tredjeland, lyder det fra Blue Water.
- Det vil også være en god idé at kigge på de Incoterms, der benyttes i dag, da det kan være svært at forudse, hvilke toldkonsekvenser den fremtidige samhandel vil have. Så det er værd at vurdere de forskellige risici på området, siger Claus Plath.
”Hvis man eksporterer og sender EX Works, så ligger alle toldmæssige forpligtelser i afsendelseslandet og i UK hos modtageren. Hvis man eksporterer og sender DDP (Delivery Duty Paid), så ligger alle toldmæssige forpligtelser i UK hos dig som afsender. Så det anbefales at sende DAP eller CPT i stedet”, lyder det fra Blue Water. /anga
(Denne artikel er også bragt brexit-temaet i Transport Tidende nummer 4).