23948sdkhjf

DTL: Flere P-pladser, tak

Infrastrukturplan bør indeholde mere kapacitet langs motorvejene, lyder det.

Der er store kapacitetsproblemer på rastepladserne langs de danske motorveje, når det gælder parkeringsmuligheder for lastbiler, og sådan har det været i årevis.

Sådan lyder budskabet fra brancheorganisationen DTL – Danske Vognmænd, der beder regeringen om at inddrage problemstillingen i dens arbejde med udarbejdelsen af en tiårig investeringsplan for den trafikale infrastruktur.

- Vejdirektoratet fremlagde i september et notat med forslag til 484 ekstra pladser til en skønnet pris på 180 mio. kr. Det ville helt sikkert gøre en kæmpe forskel. Så kære politikere - I må til lommerne, lyder det fra DTL-direktør Erik Østergaard, der tilføjer, at problemet har været kendt, længe inden 25-timers parkeringsrestriktionerne.

- Vi har jo i årevis vidst, at der ikke var kapacitet nok. Der er langt flere biler på vejene, også langt flere lastbiler. Samtidigt er antallet af udenlandske lastbiler eksploderet. De kan i sagens natur ikke bare køre hjem om aftenen. Derfor optager de pladser på de danske rastepladser – og det giver problemer for de danske vognmænd og deres chauffører, som presses til ulovlige parkeringer. Det er ikke i orden, siger Erik Østergaard, og fortsætter:

- 25-timers begrænsningen har løst noget af problemet blandt andet i forhold til langtidsparkeringen, men faktum er, at antallet af rastepladser ikke er vokset i takt med trafikarbejdet. Og så er problemet yderligere eskaleret med de mange udenlandske biler, der også har behov for at afholde det daglige hvil. Så der er behov for at udbygge ”kernekapaciteten” på pladserne. Det behov var der allerede tilbage i 2009, lyder det fra direktøren. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125