23948sdkhjf

DTL-ris til miljøzone-forslag

Mangler sammenhæng med kommende klimaindsats, lyder det.

Regeringen har sendt et forslag om miljøzoner i høring, men forslaget lider grundlæggende af mangel på sammenhæng med en kommende klimaindsats, mener DTL.

Det skriver DTL Magasinet.

- Inden for de nærmeste år kan vi forvente skrappe krav om, at vi fremover skal bruge færre af de fossile brændstoffer og flere af de CO2-venlige brændstoffer. Så virker det altså ikke gennemtænkt at fremme en dyr og kortsigtet udskiftning af lastbilparken, hvor dieselbiler vil blive byttet mod dieselbiler, eller en dyr opgradering af ældre lastbiler med mindre effektive motorer, siger Niels Bukholt, chefkonsulent i DTL.

Han undrer sig over, at regeringens forslag helt forbigår muligheden for at understøtte såvel klima- som luftforureningsudfordringerne, da begge formål kunne have været understøttet ved at skabe bedre rammer om en grøn omstilling i transportsektoren.

- Det vil binde lastbilparken til eksisterende drivmidler 8-20 år frem alt efter lastbiltype og vil som minimum fordyre en omstilling til grøn teknologi af godstransporten inden for denne periode, siger han.

Brancheorganisationen havde håbet, at der ville have været indarbejdet en mere lempelig regel for specialkøretøjer i miljøzone-forslaget.

- Specialkøretøjerne er meget dyrere og holder længere end almindelige lastbiler. Samtidig kører de ikke så meget, men de benyttes over hele landet på grund af deres specialiserede opbygning. Umiddelbart lægger forslaget alene op til, at ejerne af disse lastbiler kan gå efter en dispensation, hvis eftermontering af filter ikke er muligt eller uforholdsmæssigt dyrt. Dette skaber betydelig usikkerhed, da den enkelte vognmand således ikke ved, om det bliver nødvendigt at skille sig af med bilen, før sagsbehandlingen af dispensationen er afsluttet, siger Niels Bukholt.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125