23948sdkhjf

DTL roser regeringsudspil

- Men glem ikke særtransporterne, lyder det.

DTL – Danske Vognmænd roser regeringens erhvervsreguleringsudspil, men mener dog, at en ny særtransportbekendtgørelse glimrer ved sit fravær.

- DTL hilser det meget velkomment, at regeringen ønsker at hæve maksimalhøjden for tunge køretøjer fra 4,00 til 4,10 m, så der kan køres med gods, der ikke bare er i et stykke, og vognmændene dermed kan have glæde af en lidt større lastehøjde. I vore nabolande Norge og Sverige har man slet ingen højdebegrænsning, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL, og fortsætter:

- Øget hastighed for lastbiler og vogntog uden for tættere bebygget området er en sag, som DTL’s medlemmer igen og igen har bragt op på møder, til Vognmandens Dag-arrangementer og til generalforsamlinger. Ønsket har derfor været en DTL-mærkesag gennem flere år, som nu er tættere end nogensinde på at være en realitet.

Glem ikke særtransportbekendtgørelsen

DTL-direktøren minder dog om, at for eksempel arbejdet med en revideret særtransportbekendtgørelse bør være en del af regeringens bestræbelser på at lette reguleringen af transporterhvervets aktiviteter:

- Alle parter – branche såvel som myndigheder – blev sidste år enige om, at en revision af særtransport-bekendtgørelsen, der kan stille branchen bedst muligt inden for de sikkerhedsmæssige rammer, måtte ske hurtigst muligt. Færdselsstyrelsen mente ikke, at det var realistisk at nå dette til 1. juli 2018. Men styrelsen stillede alle i udsigt, at bekendtgørelsen kunne forventes udarbejdet og effektueret i løbet af andet halvår 2018, og at der vil blive ydet en stor indsats for, at det kunne lykkes hurtigt, siger han.

Erik Østergaard henviser til, at DTL Kran Blok Erfa sidste år fremlagde en liste med 16 punkter, hvor de otte punkter var gamle ændringsforslag, der handler om tilbageførsel til den tidligere standard, fordi politiet havde indført en ny fortolkning.

- På nuværende tidspunkt er der ingen afklaring på sagen. Hele erhvervet holder vejret, mens man venter på en ny særtransportbekendtgørelse, som ingen ved, hvornår dukker op, siger Erik Østergaard. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11