23948sdkhjf

Analyse: Endnu et rekordår på nettet

Danskere forventer at handle mere i 2018.

I 2017 satte danskerne rekord på e-handel. Ifølge FDIH, foreningen for danske internethandlere - der står bag e-handelsanalysen, brugte danskerne i det forgangne år 114,6 mia. kr. i netbutikkerne. Det er en stigning mod 2016 på 12,1 procent eller 13,9 mia. kr. – og aldrig før har danskerne brugt så mange penge på internettet.

- Den store omsætning understreger, at både forbrugere og dansk detailhandel nu ser e-handel som en naturlig måde at handle på. De mange dygtige danske netbutikker har vist vejen med høj service og stort udvalg, og da de fleste detailhandelsbutikker nu også er på nettet, så stiger salget online fortsat, siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH.

Det er især tøj, sko og smykker, der hitter for forbrugerne, og den kategori er topscoreren i 2017 målt på antal handler. Rejser holder førstepladsen med den største omsætning målt i kroner og ører.

Analysen viser også, at stadig flere handler sker med smartphones. I 2017 steg antallet af handler på mobilen, så 15 procent af alle køb sker med en smartphone mod 11 procent sidste år. Det er især de 18-25-årige og børnefamilier, der handler via mobilen.

- Det er positivt, at mobilsalget virkelig rykker, for vi ved, at mobilshopperne handler oftere og bruger flere penge på nettet. Det føres an af de unge og børnefamilierne, og den udvikling forstærkes i takt med, at de unge etablerer familie og får flere penge at handle for. Det betyder også, at netbutikkers forretninger skal være klar til at tage imod mobilkunderne, siger Niels Ralund.

Endnu et rekordår

En anden analyse fra FDIH viser desuden, at danskerne er klar til endnu et rekordår.

Ifølge analysen forventer godt en tredjedel – 33 procent – af forbrugerne at handle mere på nettet i år end sidste år. Blot 7 procent forventer at handle mindre.

- Det er selvfølgelig opmuntrende tal, som får smilet frem hos både FDIH og netbutikkerne. Nu skal vi bare kæmpe for, at flere forbrugere vælger at bruge deres penge i de danske butikker, og at de danske netbutikker får mere gang i eksporten. Det vil styrke dansk handel, siger Niels Raulund.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062