23948sdkhjf

ITD: Godt, men ikke godt nok

EU's revision af vægt- og dimensionsdirektivet er god, men ikke god nok.

ITD ser gerne en højere totalvægt og øget længde på de grænseoverskridende transporter. Det er et tiltag, som hurtigt og effektivt kan tages i brug, og som har en meget positiv effekt på CO2-udledningen.

Derfor mener ITD, at en mere ambitiøs og gennemgribende revision af vægt- og dimensionsdirektivet i forbindelse med Vejpakkens del 3 ville have været den rigtige vej at gå.

Forslaget til vægt- og dimensionsdirektivet i Vejpakkens del 3 omkring hurtigere implementering af aerodynamisk design af førerhuset kan være med til at reducere CO2-udslip fra lastbilerne. Men hvis der for alvor skal rykkes på den del, skal der efter ITD’s mening mere til.

- ITD havde gerne set en mere ambitiøs og gennemgribende revision af vægt- og dimensionsdirektivet ved at tillade højere totalvægt og øget længde på de grænseoverskridende transporter. Det er et tiltag, som hurtigt og effektivt kan tages i brug, og som vi ved har en meget positiv effekt på CO2-udledningen i forhold til det transporterede. Det er ærgerligt, at man i EU-systemet ikke har større fokus produktiviteten af køretøjerne i bestræbelserne på at reducere branchens CO2-udledning og ligefrem låser bestemmelserne, så for eksempel øget længde ikke må bruges til at øge effektiviteten ved hjælp af større lasteflade, siger chefkonsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

Lavere vindmodstand i en fart

Brancheorganisationen er dog tilfreds med, at man fremskynder datoen for, hvornår de aerodynamiske førerhusdesign kan markedsføres.

- Der er ingen grund til udskyde implementeringen af nye innovative teknologier og design, der kan medvirke til at øge brændstofbesparelserne, så det er vi tilhænger af sker så hurtigt som muligt, siger Jørn-Henrik Carstens.

Aerodynamiske førerhuse og påhængskøretøjer forventes at medføre signifikante CO2-besparelser, men udbyttet er begrænset når hastigheden er lav. Det er derfor overvejene vogntog, der kører lange stræk med kontinuerligt høj hastighed, der kommer til at udlede mindre CO2, som er en mindre andel af den europæiske vognpark. Hvorimod flere paller på den enkelte bil giver bonus hver gang.

- Når det drejer sig om lastbiler og CO2-udledning er det eneste interessante, hvor meget CO2 der bliver udledt i forhold til det transporterede – og her er for eksempel modulvogntog sikre vindere. Men i Bruxelles synes man at være blind for denne del. Lastbilerne skal være mere brændstofeffektive, men må for en hver pris ikke blive mere effektive i sig selv. Det giver ingen mening, men det tyder på, at frygten, for at vejgodstransporten udkonkurrerer andre transportformer, vægter højere end det egentlige hensyn til CO2-udledningen, slutter Jørn-Henrik Carstens.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063