23948sdkhjf

Sæt tal på trængslen

Kommentar af branchedirektør Michael Svane, DI Transport

Mange virksomheder oplever, at trafikken bliver værre og værre. Men hvor meget værre er det egentlig blevet i de senere år? Er trængslen mon steget med 5 eller 10 eller 50 pct.?

Umiddelbart skulle man tro, at svaret er enkelt. Det er det ikke. Udviklingen i trængslen er ikke et tal, som man sådan lige kan slå op.

Vejdirektoratet offentliggjorde i sidste uge den årlige rapport ”Statsvejnettet”, der rummer et væld af tal, fakta og kort om udviklingen i trafikken. Det fremgår blandt andet, at trafikken på motorvejene er steget med 3,7 procent og at mange motorvejsstrækninger er plaget af kritisk eller stor belastning.

Der findes også en række forskellige opgørelser af, hvor mange timer vi spilder i trafikken, og hvad det koster samfundet. Forbrugerrådet Tænk har fået lavet en beregning, som viser, at togforsinkelser årligt koster samfundet 2,4 mia. kr. COWI har opgjort, at i 2010 kostede forsinkelser på vejnettet i hovedstadsregionen samfundet 8,5 milliard kr. og Trængselskommissionen har vurderet, at man i hovedstadsområdet i 2012 spildte 9 millioner timer i trafikken.

Fælles for disse opgørelser er, at de kun opgør trængslen i et enkelt år, og kun for en del af landet eller kun en del af transportsystemet.

Vi har brug for mindre trængsel i trafikken. Det er dyrt for samfundet og for virksomhederne, når vi spilder tiden i trafikken. Derfor skal vi målrette arbejdet for at sikre den bedst mulige fremkommelighed.

Vi har også brug for at få sat tal på, hvordan trængslen udvikler sig. Skal man tackle en udfordring, er det nyttigt at vide, både hvor stor den er, og hvordan den udvikler sig over tid.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062