23948sdkhjf

Vejpakke med knaster

DI Transport: Brug for høvlen, hvis vejpakken skal give mening.

»Transportbranchen skal være glade for det  indre marked. Det har øget samhandlen og efterspørgslen efter varetransport, logistikløsninger og persontransport på tværs af Europa.

EU har også gjort transport nemmere ved at ensarte reglerne på tværs af medlemslandene. Før EU krævede det en tilladelse at køre godstransport på tværs af landegrænser.

 Den nye vejpakke har også til formål at fjerne nogle af de udfordringer, der er i den grænseoverskridende transport, som f.eks. upræcise regler i forhold til cabotage og køre- og hviletid.«

Men der er stadig udfordringer, som vejpakken bør løse skriver chefkonsulent Rune Noack, DI Transport i en kommentar.

»Der er stadigvæk splinter og knaster, som skal høvles af i den politiske proces, inden vi står med en færdig pakke, der kan skabe en mere velfungerende vejtransport i EU. Der er f.eks. behov for mere fleksibilitet i reglerne om køre- og hviletid end det Kommissionen lægger op til.

EU’s udspil til nye vejafgifter, der vil tvinge medlemslandene til at indføre dyre opkrævningssystemer og øge afgifterne på bustransporten, synes også at indeholde nogle vildskud.

Vejpakken skulle gerne være et skridt fremad for både den danske og europæiske transportbranche, så frem med høvl og sandpapir, så knaster og splinter i pakken forsvinder.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063