23948sdkhjf

Aarhus Havn: Millioner til bedre tilkørsel

Landspolitiske trafikaftaler tilgodeser Aarhus Havn med vigtige investeringer, der forbedrer havnens adgangsveje. Politikerne afsætter både midler til at forbedre Genvejen, som er en vigtig forbindelse til motorvejsnettet i det sydlige Aarhus, og til at forbedre transportvejene for vindmølletransporter til flere havne – blandt andet i Aarhus.

Landspolitiske trafikaftaler tilgodeser Aarhus Havn med vigtige investeringer, der forbedrer havnens adgangsveje. Politikerne afsætter både midler til at forbedre Genvejen, som er en vigtig forbindelse til motorvejsnettet i det sydlige Aarhus, og til at forbedre transportvejene for vindmølletransporter til flere havne – blandt andet i Aarhus.



Projektet, der forbedrer tilkørselsforholdene til Genvejen med flere spor, finansieres af en pulje, der betinges af kommunal medfinansiering.

Det betyder, at Aarhus Kommune har sagt ja til at betale halvdelen af de cirka 46 mio. kroner, som projektet koster, mens Staten bidrager med resten. Forbedringerne af transportkorridorerne for vindmølletransporter er til gengæld en ren statslig investering, der udgør en samlet pulje på 45,6 mio. kr.

Løft på flere fronter

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen, Aarhus Havn, glæder sig over, at tilkørselsforholdene til havnen således forbedres på flere fronter. Ligesom noterer han, at man både lands- og kommunalpolitisk ser behovet.

- Politik og penge handler altid om prioriteringer. Derfor er det godt, at politikerne kan se et behov for at udvikle infrastrukturen her i området. Det sender et signal om, at de tror på de samme vækstmuligheder for Aarhus og Aarhus havn, som vi gør, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Han peger på, at et af Aarhus Havns nuværende vækstområder er korn og foderstoffer, der blandt andet har slutdestination nord for Aarhus. Og hvor den type transporter tidligere benyttede Randersvej for at komme nord på, køres der i dag af Genvejen til den nordgående motorvej.

Husk Marselis-tunnel

Jakob Flyvbjerg Christensen understreger dog, at der er tale om forbedringer af tilkørselsforhold i periferien af Aarhus havn.

- Det er i sig selv positivt, men bør ikke flytte fokus fra, at behovet for en Marselis-tunnel skal stå øverst på dagordenen – både af hensyn til byens borgere og til de professionelle transportører, der i de kommende mange år skal køre store godsmængder til og fra Danmarks største containerhavn, fastslår havnedirektøren.

/cw
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063