23948sdkhjf

STILL: Ny el-trækker flytter op til otte ton

LTX er navnet på STILLs nye el-trækker, der med en tophastighed på 20 km/t og en trækkapacitet på otte ton er designet til en bred vifte af inden- og udendørs transportopgaver.

LTX er navnet på STILLs nye el-trækker, der med en tophastighed på 20 km/t og en trækkapacitet på otte ton er designet til en bred vifte af inden- og udendørs transportopgaver.



Opgaverne kan være transport af passagerer eller bagage i lufthavne og på banegårde, eller som trækkende enhed med forskellige opgaver i produktion eller på hospital.

Takket være det nye design er trækkeren ekstrem let at manøvrere med god benplads og komfort for føreren.

LTX 70/80 og LTX-T hører til STILLs nye serie af elektriske ladvogne og trækkere.

El-trækkerne har en trækkraft på op til syv ton for LTX 70 og op til otte ton for LTX 80. Ladvognen LTX-T er konstrueret således, at den kan fragte 800 kg på ladet og samtidig trække op til 6,2 ton.

Bemærkelsesværdigt ved alle modellerne er det markante sølv-orange STILL design, som er ført længere frem for at give en mere rummelig kabine. Alle modeller i LTX-serieren, med eller uden lad, er opbygget på samme platform.

STILL har ved denne serie forbedret indstigningen.

Nu kan føreren komme ind fra begge sider via større, skridsikre og synlige trin. Er trækkeren udstyret med kabine, er der standard et greb i begge sider, som ligeledes sikrer indstigningen.

Uden kabine kan der bestilles en bøjle, som vil fungere som indstigningsgreb, hvorpå der samtidig også kan monteres terminaler, spejle eller skrivepult.

Godt udsyn

Føreren har fra sit sæde et særdeles godt udsyn over trækkeren. Selv med en kabine eller vejrbeskyttelse er der et fremragende udsyn til alle sider, på grund af den høje frontrude og smalle profil.

Et stort tagvindue sikrer også et optimalt udsyn opad til, så der hurtigt og sikkert kan køres gennem portåbninger og under flyvinger.

STILL LTX har en god kørekomfort takket være det affjedrede og afdæmpede chassis. Ratstammen kan justeres i fire højder og det komfortable og affjedrede førersæde er med justerbart ryglæn. Føreren har let adgang til betjeningsgreb, og på display til højre for ratstammen har han samlet alle informationer med direkte adgang til kørerprogrammer, blinklys, forlygter, vinduesvisker og meget mere.

Ramp Indicator

Som noget nyt har STILL tilføjet en ”Ramp Indicator” i displayet, som kan oplyse føreren om den aktuelle hældning under kørslen.

Ved kørsel ned ad stejle ramper kan føreren endvidere benytte sige af ”nedkørselshjælpen”. Denne funktion begrænser hastigheden til 4 km/t og reducerer dermed risikoen for ulykker.

Alle modellerne i LTX-serien er udstyret med energispareprogrammet Blue-Q, som sikrer en energibesparelse på op til 10 procent, blot ved et tryk på en knap, afhængigt af brug og belastning.

Råder man over en større flåde af trækkere eller skiftes der ofte fører, kan STILL FleetManager anvendes til at optimere denne.

Tre bremsesystemer

Sikkerheden er meget vigtig for STILL, så derfor er LTX-modellerne udstyret med tre bremsesystemer: en slidtagefri elektrisk bremse med energigenvinding og lagring af energi, når kørepedalen slippes, en hydraulisk/mekanisk bremse og en automatisk parkeringsbremse, som bliver aktiveret så snart køretøjet holder stille.

/cw
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063