23948sdkhjf

Maut-rabat til miljøsvinere

De mest forurenende lastvognsmodeller står til et stort nedslag i maut-taksten i forslag, der fastholder de miljøvenlige Euro5-lastvogne på uændret takst.

De mest forurenende lastvognsmodeller står til et stort nedslag i maut-taksten i forslag, der fastholder de miljøvenlige Euro5-lastvogne på uændret takst.



Forbundsregeringen i Berlin har sendt det længe ventede lovforslag om ændring af maut-taksterne i høring i transportbranchen. Her fremgår det, at ældre lastvogne med Euro1 og Euro 2 motorer fremover slipper omkring 30 procent billigere end i dag. Det samme gælder lastvogne, der er så gamle at deres motorer ikke engang opfylder Euro1-normerne.

Det skriver det tyske transport- og logistikmedie Verkehrsrundschau.de.

Euro6-rabat

Den seneste og mest miljøvenlige motorgeneration – Euro6 – står også til en lille rabat på omkring 2 eurocent i forhold til det nuværende niveau. Det vil sige at Euro6-vogntog op til tre aksler skal betle 12,5 eurocent per kilometer, mens tilsvarende vogntog med flere aksler skal betale 13,1 eurocent per kilometer.

Maut-taksterne for Euro5-lastvogne forbliver uændret.

Det er EU’s direktiv for vejbenyttelsesafgifter, der er årsag til den mildest talt bizarre omlægning af maut-taksterne. Her må de højeste vejbenyttelsestakster nemlig ikke være mere end dobbelt så dyre som de billigste.

Christian Labrot fra brancheorganisationen BWVL siger i en umiddelbar kommentar til Verkehrsrundschau.de:

- Ved første øjekast virker lovforslaget temmelig skuffende. Trods betydelige takstreduktioner, så er taksterne for Euro5 principielt uændrede, mens lastvogne, der udleder væsentligt flere miljø- og sundhedsskadelige stoffer, opnår en uforståelig takstsænkning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062