Danske lastvogne styrtdykker
ITD: Årsagen til stort fald i dansk indregistrerede lastvognes markedsandel på internationale transporter er kapacitetsproblemer.
Lastbiltrafikken ind og ud af Danmark satte rekord i andet kvartal i år med et døgngennemsnit på 5.271 vogntog. Det viser ITD’s kvartalsvise konjunkturindeks, der opgør den tunge trafik over landegrænsen til Tyskland og på de internationale færge- og broforbindelser.
Dermed er den hidtidige rekord fra andet kvartal 2008 – lige får finanskrisen satte ind – nu slået. Der er tale om en stigning på 1,6 procent i forhold til andet kvartal 2013.
- Det er et utvetydigt signal om, at der er god gang i dansk samhandel og økonomi. For de danske indenrigsvognmænd er konsekvensen travlhed med at videredistribuere og opsamle de store godsmængder til og fra butikker, industri og lagre i det ganske land, siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.
Dansk dropDen mindre gode nyhed er, at det p.t. er udenlandske transportvirksomheder, der løber med væksten i de internationale kørsler ud og ind af Danmark. Kun 19 procent af de lastbiler, der passerer de danske grænser, er danske. Sidste år i samme kvartal var andelen 23 procent. I den sydgående godstrafik ud og ind af Danmark er det nu blot 14 procent af lastbilerne, der er danske mod 19 procent i samme kvartal sidste år.
Det tolker ITD som et tegn på, at de danske vognmænd er ved at nå loftet for tilgængelig kapacitet.
- Vi hører p.t. om en meget stor travlhed på indenrigsmarkedet, og der er noget, der tyder på, at mange vælger at holde de danske lastbiler hjemme i Danmark for at sikre kapacitet til de nationale kørsler. I stedet er det især de østeuropæiske biler, der overtager den internationale godstrafik ind og ud af landet, forklarer Poul Bruun.
Udflagede lastvogneOgså andelen af danskejede lastbiler med udenlandsk nummerplade er faldende i grænsetrafikken. Blot 31,6 procent af de udenlandske lastbiler, der passerer den sønderjyske grænse, er ejet af en dansk transportvirksomhed. I samme kvartal sidste år var andelen 35,7 procent. Det er særligt den stigende mængde af østeuropæiske lastbiler, som i mindre grad har dansk ejerskab.
- At det ikke er danskejede biler, der står for den aktuelle vækst i eksportkørslerne, er endnu et tegn på, at erhvervet oplever et akut behov for ekstrakapacitet. Det tyder på, at de danske transportvirksomheder ikke har flere ledige biler at tage af i deres egen flåde, siger Poul Bruun.
Af den samlede grænsetrafik har østeuropæiske biler tilsammen en andel på 30,5 procent. Tyskland er fortsat den klart førende enkeltnation med en andel på 31,7 procent af al grænsetrafikken. /Smir