23948sdkhjf

Pris til Scandlines-hybridfærge

Scandlines har vundet en pris for seniormaskinchef Carsten Johansens arbejde på M/F Prinsesse Benedikte. (Foto: Scandlines)

Scandlines har vundet en pris for seniormaskinchef Carsten Johansens arbejde på M/F Prinsesse Benedikte. (Foto: Scandlines)



Det er det internationale magasin ”Electric & Hybrid Marine Technology International”, der hædrer Scandlines seniormaskinchef Carsten Johansen i kategorien ”Årets maskinmester”, hvor han blev udvalgt blandt 14 nominerede.

På billedet ses event director Mike Robinsen (til venstre) fra ”Electric & Hybrid Marine Technology International” sammen med seniormaskinchef Carsten Johansen, der blev valgt til ”Årets maskinmester”

Magasinets priser anerkender og hædrer verdens bedste producenter, leverandører, ingeniører, maskinchefer, opfindere og produkter inden for elektriske og hybride fremdriftssystemer til søfart. Juryen er nogle af verdens førende maritime journalister, videnskabsfolk og eksperter i industrien.

Claus Nikolajsen, Senior Vice President Route Management & Operations i Scandlines, glæder sig over det vellykkede arbejde:

- Scandlines investerer ansvarligt i morgendagens miljøteknologi, der fører mod en grønnere fremtid. For at nå vores mål har vi brug for innovative og engagerede medarbejdere som Carsten Johansen. Jeg er stolt af, at han er en del af mit team.

Første skridt

Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte markerer en vigtig milepæl, da det for første gang i verden er lykkedes at sætte en hybridfærge af den størrelse i drift – systemet svarer til cirka 600 hybridbiler og kan drive det 8.800 tons tunge skib i omkring 30 minutter uden brug af dieselolie.

Således forventes færgen at kunne reducere CO2-udledningen med op til 15 procent. Scandlines’ seniormaskinchef Carsten Johansen har spillet en afgørende rolle i planlægningen og udførelsen af det banebrydende projekt.

Hybridsystemet på ruten Rødby-Puttgarden er et væsentligt punkt i Scandlines’ strategi om mere bæredygtig færgedrift og er det første i en række af miljøvenlige investeringer. I 2013 til 2015 investerer Scandlines næsten 190 millioner DKK i miljøteknologier på ruten Rødby-Puttgarden.

Derudover er der planlagt yderligere investeringer på andre Scandlines-ruter.

Scandlines har med hybridsystemet fået afgørende erfaring med batteridrift af færger og er nu klar til at tage næste skridt: Om mindre end et år kan den første færge på ruten Helsingør-Helsingborg sejle på batterier alene, forudsat at lokale myndigheder kan garantere en langsigtet planlægningshorisont og derved rentabilitet i projektet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068