23948sdkhjf

Danske Speditører: Stor ståhej for ingenting

3F's egen undersøgelse af cabotage understøtter ikke hetzen mod udenlandske biler. Men det gør transportministeren.

3F's egen undersøgelse af cabotage understøtter ikke hetzen mod udenlandske biler. Men det gør transportministeren.



En svensk undersøgelse af cabotagekørsel i Danmark, som 3F har købt og betalt, siger lige ud, at der ikke findes eksempler på ulovlig cabotage i Danmark. En foreløbig udgave af undersøgelsen fra efteråret 2013 blev sluppet fri i går efter lang tids tøven.

I tråd med vurdering

-Det er helt i tråd med, hvad branchefolk vurderer, og det er også, hvad den massive politiindsats med en tocifret million ekstrabevilling peger på. Blandt tusindvis kontrollerede biler i årets første måneder er der fundet fem deciderede overtrædelser, dvs. flere ture med dansk gods på udenlandsk vogn end de tre, der er tilladt efter en international transport ind i landet.

-Cabotagekørsel efter reglerne findes naturligvis, men langt fra i et omfang, som truer nogen eller noget her i landet. Ser man på cabotagekørsel i forhold til de lastvogne, som kører med gods internt i Danmark, er det sandsynlige omfang 2,5 - 3 pct. Undersøgelsen når frem til 5,2 pct. ved at sætte omfanget i forhold til langt mindre tal for kørsel end Danmarks Statistik, udtaler administrerende direktør i Danske Speditører Martin Aabak.

Bestilt arbejde

Resultaterne har naturligvis været kendt og diskuteret blandt rapportens bestillere og cabotagemodstanderne længe, og derfor ser man et skift i målet for kampagnen mod udlændinge: Nu er det de internationale (grænseoverskridende) transporter, som lægges for had.

Transportminister Magnus Heunicke har indført en "Køb dansk"-klausul med tilbagevirkende kraft for PostNorden AB, som ikke må køre gods med udenlandske biler over grænsen mellem danske og svenske terminaler. Ministeren mener, han er berettiget til at gøre sådan på baggrund af den danske stats 40 pct.s medejerskab af det svenske selskab. Det er i direkte modstrid med ånd og bogstav i EU's regler for det indre marked.

Der har været nævnt, at det drejer sig om 6-8.000 arbejdspladser. Men de findes ikke. Arbejdspladserne som danske eksportchauffører er forsvundet for ti år siden, fordi danske løn- og arbejdsforhold ikke svarer til, hvad man konkurrerer med i international transport. Det er heller ikke sådan, at der står et tilsvarende antal mennesker i kø og venter på disse jobs.

Svært at skaffe nye

-Tvært imod er det allerede svært at skaffe nye folk til at køre lastbil i Danmark til de jobs, der faktisk er, og som er i stigning. Hetzen mod transportbranchen virker negativt. Gennemsnitsalderen for chauffører er omkring de halvtreds år. Vi speditører løser logistikbehov for danske industri- og handelsvirksomheder. De frygter for, at der bliver flaskehalse i den indenlandske distribution.

-Det, der er behov for, er at udvikle virksomheder og jobs i den danske transportsektor, som tiltrækker ansvarsbevidste og dygtige folk til at bemande bilerne. Branchen, organisationerne og politikerne bør lukke den følelsesladede debat ned og tage fat på et konstruktivt samarbejde om fremtidens behov, siger Martin Aabak.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062