DTL: Ny forbrugerlov trådt i kraft
Husk at den nye forbrugeraftalelov er trådt i kraft 13. juni, oplyser DTL.
DTL har tidligere skrevet om forbrugeraftaleloven i sit nyhedsbrev om, hvordan loven fortolkes.
Overordnet betyder den nye lov, at de private forbrugeres fortrydelsesret udvides, og fortrydelsesretten gælder også tjenesteydelser.
Det skal dog bemærkes, at transport af varer (fx flyttetransport) er undtaget fra fortrydelsesretten, hvis:
1. Det fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken bestemt periode den pågældende tjenesteydelse skal udføres.
2. Aftalen ikke er indgået uden for fast forretningssted.
Private kunder kan fortryde købet 14 dage, efter at aftalen er indgået i de tilfælde, hvor aftalen er indgået ved fjernsalg eller indgået uden for fast forretningssted. Ved fjernsalg mødes parterne ikke fysisk, fx er handlen indgået over nettet, på mail, via fax eller telefon. Ved handel uden for fast forretningssted er handlen indgået uden for egne normale fysiske rammer, fx på en transportmesse.
Er tjenesteydelsen leveret, inden de 14 dages fortrydelsesret er udløbet, så kan den private forbruger uden omkostninger fortryde bestillingen, indtil fortrydelsesfristen er udløbet – også selv om opgaven er fuldført.
Sælgere skal sikre følgende:1. Få kundens udtrykkelige samtykke/anerkendelse til, at leveringen er påbegyndt inden fortrydelsesfristens udløb, og
2. Godtgør, at den private forbruger inden aftalens indgåelse er blevet oplyst om fortrydelsesretten og om, at der skal betales for rimelige omkostninger for det arbejde, der allerede er udført.
Et godt råd er derfor at bruge standardfortrydelsesvejledningen udarbejdet af Dansk Erhverv og e-mærket.
/mb