23948sdkhjf

Vejdirektoratet mere end halverer fynsk uheldstal

Nye tal dokumenterer, at Vejdirektoratets lykkes med særlig indsats for at nedbringe antallet af uheld på anlægsstrækningen mellem Nørre Aaby og Middelfart, samt ved asfaltarbejdet på Den Nye Lillebæltsbro.

Nye tal dokumenterer, at Vejdirektoratets lykkes med særlig indsats for at nedbringe antallet af uheld på anlægsstrækningen mellem Nørre Aaby og Middelfart, samt ved asfaltarbejdet på Den Nye Lillebæltsbro.



Samtidig er gennemsnitshastigheden også sænket.

Faktisk er uheldstallet mere end halveret. I april og maj måned i år fandt der otte politiregistrerede uheld sted på anlægstrækningen og på Den nye Lillebæltsbro. Sidste år, da der også var vejarbejde på strækningen, skete der 18 uheld i april og maj måned.

Måling af fart

Fartmålinger for maj måned indikerer også, at trafikanterne kører langsommere. Sidste år lå gennemsnitshastigheden på omkring 83 km/t i østgående retning og på omkring 85 km/t i vestgående retning. I år ligger den på omkring 80 km/t i begge retninger.

Den positive udvikling skyldes dels en ny måde at afvikle trafikken på samt flere tiltag, som Vejdirektoratet satte i værk i forbindelse med, at arbejdet gik i gang i marts i år.

Anlægs- og driftsdirektør fra Vejdirektoratet Jens Holmboe er glad for, at Vejdirektoratet har formået at gøre arbejdet på strækningen mere sikkert for trafikanterne:

-Det er en markant nedgang i antallet af uheld, som jeg er glad for på trafikanternes vegne, da de får en mere sikker køretur. Desuden betyder færre uheld også færre situationer med lange køer på motorvejen, så det er meget glædeligt. Den lavere gennemsnitshastighed er også positiv, da vi ved, at for høj fart medfører uheld, siger han.

Tre spor

Vejdirektoratet har i år valgt at opretholde tre smalle vognbaner mod Jylland hen over broen. Det har givet en markant bedre trafikafvikling i anlægsarbejdet på Fyn, fortæller Jens Holmboe.

-Vi kan se, at den situation, vi havde sidste år - med kø og mange uheld på Fyn lige inden broen i retning mod Jylland - virkelig er blevet forbedret. Køen er næsten væk i vestgående retning og antallet af uheld er samtidig faldet meget, siger han.

Sidste år var der nemlig kun to spor i hver retning på broen, og lige før broen kommer der en tilslutning fra Jyllandsvej.

Fokus på fart

Efter sidste års vejarbejde besluttede Vejdirektoratet at sætte ekstra fokus på hastighedssænkede og afstandsskabende tiltag i forbindelse med arbejdets opstart i marts i år. Ud over den meget afgørende ændring med tre spor i vestgående retning over Den Nye Lillebæltsbro har Vejdirektoratet barslet med fem trafiksikkerhedstiltag inde på selve anlægstrækningen.

Anlægsarbejdet mellem Nørre Aaby og Middelfart er færdigt til november, mens broarbejdet efter planen er færdigt i begyndelsen af august.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062